Filosofen in Het Parool: als individu kun je wel degelijk iets doen tegen klimaatverandering

Luchtvervuiling door vliegtuigen © iStockphoto.com/SeppFriedhuber
Luchtvervuiling door vliegtuigen

Individuele burgers zijn evengoed verantwoordelijk voor het klimaat en kunnen wel degelijk iets doen tegen klimaatverandering. Dat betogen Jos Philips (Ethiek Instituut), Johannes ten Hoor (alumnus Wijsbegeerte) en Guido Bik (student Wijsbegeerte) in een opiniestuk in Het Parool van 27 november.

In het artikel weerleggen ze stuk voor stuk alle argumenten die mensen vaak geven waarom het geen zin zou hebben dat zij zich als individu inspannen om klimaatverandering tegen te gaan.

Jos Philips, Johannes ten Hoor en Guido Bik

Onder het argument 'We kunnen niks doen' schuilt volgens de auteurs vaak een gevoel van oneerlijkheid. "'Als ik, met m'n goeie gedrag, allerlei dingen moet gaan doen die misschien geen zin hebben, terwijl anderen sowieso zullen weigeren hun levenswijze aan te passen... Ik lijk wel gek.' Maar het is nog veel oneerlijker voor toekomstige generaties als wij niet proberen het doel te bereiken."

Het argument 'Ik besteed mijn energie liever aan andere dingen' is volgens de auteurs een "desastreuze manier van denken". Vaak zijn er oplossingen denkbaar waarmee je twee vliegen in één klap vangt. Het afschuiven van verantwoordelijkheid naar bijvoorbeeld de overheid wijzen ze ook van de hand. Het is duidelijk dat wij medeveroorzakers zijn van het probleem, door bijvoorbeeld ons consumptie- en reisgedrag, en dus zijn we ook medeverantwoordelijk voor de oplossing.