Feestelijke opening AI Labs van de Universiteit Utrecht

Afgelopen dinsdag 22 maart vierden we de feestelijke opening van de AI Labs bij de Universiteit Utrecht. De missie van de AI Labs is de kloof tussen onderwijs en beroepspraktijk te overbruggen door studenten, onderzoekers en organisaties met elkaar te verbinden. Samen werken zij aan maatschappelijke uitdagingen met behulp van AI en data science en ontwikkelen zij de kennis en vaardigheden van studenten en professionals verder.

Audience during the opening of the AI Labs

Ruim 300 gasten

Tijdens de opening verwelkomde de Universiteit Utrecht meer dan 300 gasten, waaronder junior en senior onderzoekers, vertegenwoordigers van publieke en private organisaties, onderzoeks- en onderwijsinstellingen, regionale en nationale partnernetwerken en meer.

De middag begon met een kort welkomstwoord door Thomas Dohmen, directeur van de AI Labs, gevolgd door een korte speech van professor Anton Pijpers, voorzitter van het College van Bestuur. Vervolgens konden de gasten kiezen uit verschillende AI-workshops over mobiliteit, duurzaamheid, media, politie en veiligheid, onderwijs, gezond leven, publieke diensten en chemie om meer te weten te komen over deze thema’s, de lab-ambities en de reeds lopende projecten.

AI & Sustainability

Audiebde during workshop of AI Labs

Een van de workshops tijdens de opening was van het AI & Sustainability Lab. Dit lab wordt geleid door hoogleraren Derek Karssenberg en Marc van Kreveld en is gericht op uitdagingen in onderzoek naar geo-duurzaamheid met behulp van AI en datawetenschap. Door te focussen op explainable AI en grootschalige data-analyse realiseerde het lab bijvoorbeeld een tool die 'weet' waar welk soort bomen zich in Nederland bevinden. Met deze informatie kunnen we voorspellen waar pollen zich zullen verspreiden. Dat laatste zou het leven van hooikoortspatiënten tijdens piekseizoenen een stuk makkelijker kunnen maken.

Maatschappelijke uitdagingen

De middag gaf een inkijkje in de verschillende maatschappelijke uitdagingen die de AI Labs aanpakken en hoe diverse afdelingen, faculteiten en andere instellingen samenwerken om nieuwe oplossingen te vinden. AI Labs biedt studenten van verschillende disciplines de kans om samen aan projecten te werken en er komen nog meer activiteiten aan.

Als je meer wilt weten en op de hoogte wilt blijven, meld je dan aan voor de AI Labs-nieuwsbrief!