Eva-Maria Troelenberg benoemd tot hoogleraar Moderne en Hedendaagse Kunstgeschiedenis

Eva-Maria Troelenberg
Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg

Prof. dr. Eva-Maria Troelenberg is per 1 maart 2018 aan de faculteit Geesteswetenschappen benoemd tot hoogleraar Moderne en Hedendaagse Kunstgeschiedenis. De leerstoel is ondergebracht bij het departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis.

Troelenberg leidde de Max-Planck onderzoeksgroep Objects in the Contact Zone – The Cross-Cultural Lives of Things aan het Kunsthistorisch Instituut in Florence – MPI. Ze heeft les gegeven in Islamitische kunstgeschiedenis en transculturele moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis in Wenen, München, Zürich en Heidelberg.

Twee kernpublicaties van haar hand zijn de bundel Images of the Art Museum. Connecting Gaze and Discourse in the History of Museology (2017) en de speciale uitgave van het  Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz Visualizing Otherness in Modern Italy (2017).

Haar interesses liggen op het gebied van kunstgeschiedenis van transculturele en meervoudige moderniteiten, met name uitwisselingsprocessen tussen Oost-Mediteraans Europa en Europa. Daarnaast is zij geïnteresseerd in de biografie van objecten en de geschiedenis van transculturele musea en tentoonstellingen.