Edwin Pos uitgeroepen tot New Scientist wetenschapstalent 2021

Edwin Pos in de Botanische Tuinen

Gisteravond is evolutionair ecoloog Edwin Pos uitgeroepen tot New Scientist wetenschapstalent 2021. De jury roemde Pos onder andere om de grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid die Pos al op jonge academische leeftijd naar zich toe trekt. Pos is universitair docent bij de vakgroep Ecologie en Biodiversiteit en wetenschappelijk directeur van de Botanische Tuinen van de Universiteit Utrecht.

“Het klinkt misschien wat cliché, maar het ging voor mij eigenlijk niet om het winnen”, zegt Pos. “De andere kandidaten waren ook zo goed. Ik had echt niet graag in de schoenen van de jury willen staan. Het is echt een grote eer om er dan toch uit te springen. Ik doe gewoon wat ik verschrikkelijk leuk vind en dat is voor mij eigenlijk al de hoofdprijs. Dat iemand anders vindt dat ik daar dan ook nog een prijs voor verdien, is ontzettend eervol.”

Indiana Jones

Al bij zijn nominatie noemde de jury Pos ‘een soort Indiana Jones’, vanwege zijn avontuurlijke expedities diep in het Amazoneregenwoud om gegevens te verzamelen over de biodiversiteit. Die gegevens interpreteert hij met complexe wiskundige technieken, om erachter te komen welke processen ten grondslag liggen aan de verandering van ecosystemen. “Mijn werk is behoorlijk theoretisch en lijkt misschien wel een wat ver-van-je-bed-show met die expedities, maar de kennis die we opdoen is ook ontzettend belangrijk voor Nederland en de regio Utrecht.”

Originaliteit

New Scientist-hoofdredacteur Jim Jansen prees de originaliteit van het onderzoek: “Pos breekt met klassieke benaderingen in de ecologie en breidt hiermee de gereedschapskist van ecologen uit. Dat is hoognodig, want het verlies aan biodiversiteit is een van de grootste uitdagingen waar we als mensheid op dit moment voor staan.”

Edwin Pos

Edwin Pos (1987) studeerde en promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Als universitair docent is hij naast zijn onderzoek ook betrokken bij diverse academische cursussen over evolutie en ecologie. Sinds de zomer van 2020 is hij daarnaast wetenschappelijk directeur van de Botanische Tuinen. In die functie draagt hij zorg voor het onderwijs en onderzoek met en door de Tuinen en denkt hij onder andere mee over de gebiedsontwikkeling van het Utrecht Science Park.