Docent Biologie Margot Koster wint Docentenprijs

Sophie Reinders uitgeroepen tot Docenttalent van het jaar

Margot Koster, docent Microbiologie en opleidingsdirecteur van de bacheloropleiding Biologie, heeft de Docentenprijs 2018 gewonnen. Sophie Reinders, docent Vroegmoderne Letterkunde, ontvangt dit jaar de prijs voor Docenttalent van de Universiteit Utrecht. De jury koos beiden onder andere vanwege de manier waarop zij een veilige leeromgeving creëren. Dit is op 6 maart bekendgemaakt tijdens de Onderwijsparade, een dag ter inspiratie en innovatie van het onderwijs aan de Universiteit Utrecht. De docenten werden voorgedragen door hun eigen studenten via de studieverenigingen.

Margot Koster
Docent van het Jaar 2018 Margot Koster

Natural born leader

Dr. Margot Koster studeerde  Biologie en promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Ze wordt door haar studenten beschreven als een veelzijdig academische professional met een groot onderwijshart. Haar doel is het opleiden van “de biologen van de toekomst”. Margot wordt door studenten ervaren als open, humorvol en stimulerend tot het vinden van creatieve oplossingen. Studenten roemen niet alleen haar persoonlijke benadering, maar ook haar charisma: volgens hen is zij een ‘natural born leader’.

Koster behaalde haar Basis Kwalificatie Onderwijs, Senior Kwalificatie Onderwijs en rondde de Leergang Onderwijskundig Leiderschap succesvol af. Als een scientific teacher kijkt Margot onderzoeksmatig naar haar eigen onderwijs. Ook innoveert ze in onderwijs, ze doet aan ‘flipping the classroom’ en zet bijvoorbeeld kennisclips in. Maar ze is ook op andere manieren creatief in haar onderwijs. Koster verwerkt ludieke competitieve elementen in haar onderwijs, waar door studenten zelfs een door haar zelf gehaakt poppetje van een E-Coli bacterie mee te winnen valt. Ze zoekt ook met collega’s actief de verbinding, door bijvoorbeeld onderwijswerkoverleggen te organiseren en collega’s in leertrajecten te begeleiden.

Sophie Reinders
Docenttalent 2018 Sophie Reinders

Rolmodel

Dr. Sophie Reinders is docent Vroegmoderne Letterkunde. Reinders heeft met haar enthousiasme in een korte periode  indruk weten te maken op haar studenten en collega’s. De jury was ervan onder de indruk hoe Reinders  studenten in beweging weet te brengen, waarbij ze continu een brug slaat naar onderzoek en samenleving.

Reinders wil studenten opleiden tot cultuurwetenschappers in brede zin en daarbij behandelt ze hen vanaf het eerste jaar als academici. Om deze benadering succesvol te maken is een veilige leeromgeving, waarbij er ruimte is voor humor, creativiteit en het maken van fouten, essentieel. Door haar laagdrempeligheid, persoonlijke benadering en haar enthousiasme slaagt zij daar in: studenten durven bij haar mee te discussiëren en een eigen mening te geven. Ook neemt ze haar studenten graag mee ‘naar buiten’, naar bibliotheken, musea, of uitgeverijen. Ze toont studenten hoe zij zelf als wetenschapper de verbinding zoekt met de buitenwereld, bijvoorbeeld door te bloggen, lezingen te geven of door het gebruik van Twitter. Studenten vinden dat ontzettend inspirerend en geven aan Reinders te zien als rolmodel.

Docentenprijs en prijs voor Docenttalent
De Universiteit Utrecht lauwert sinds de jaren negentig docenten die uitzonderlijk goed presteren, prikkelen, uitdagen en motiveren met de Docentenprijs en de prijs voor Docenttalent. Utrechtse studieverenigingen kunnen ieder jaar een docent voordragen voor deze prijzen. Uit een shortlist met genomineerden worden aan de hand van strenge criteria uiteindelijk de winnaars gekozen door een jury bestaande uit Utrechtse topdocenten en studenten. Criteria zijn bijvoorbeeld het creëren van interactie met studenten en de bijdrage aan de leerervaring van de student. De officiële uitreiking van de prijzen vindt plaats tijdens de Diesviering van de universiteit op 26 maart.

Docentenprijzen