Demo Dag voor studenten Science and Business Management

Ondernemerschapsonderwijs uitgelicht

Op elke faculteit van de Universiteit Utrecht kun je terecht voor ondernemerschapsonderwijs. Het zijn cursussen, minoren of opleidingsprogramma’s waarin ondernemendheid wordt gestimuleerd en ondernemende vaardigheden worden aangeleerd. Dit betekent niet dat studenten ‘voor zichzelf moeten beginnen’ - ook werkgevers vragen om deze vaardigheden. Het Centre for Entrepreneurship nam plaats in de collegebanken en volgde een college Fundamentals of Business and Economics: Entrepreneurship.

Het is Demo Day! Een bekend concept in de startupwereld: het afsluitende pitch event voor potentiële investeerders. Ook de studenten van de master Science and Business Management van de Graduate School of Life Sciences moeten eraan geloven. Zij pitchen vandaag hun bedrijfsidee aan drie fictieve investeerders met kennis van zaken: Niels Bosma (o.a. academic director Centre for Entrepreneurship), Leendert de Bell (docent-onderzoeker ondernemerschap en international business) en Herman van den Berg (marketeer bij UtrechtInc).

Een bedrijf in zeven weken

De masterstudenten hebben voor de cursus de eerste stappen van het opzetten van een onderneming doorlopen. In het eerste college, zeven weken eerder, zijn ideeën gegenereerd die in een aantal iteraties verbeterd zijn tot de pitch die vandaag gegeven wordt, via de Lean Startup methodiek van Erik Ries. Met een simpel prototype in plaats van een uitgewerkt idee zijn de studenten de markt gaan verkennen. Valt het in de smaak? Is er vraag naar? Wat mag het kosten? Op basis van feedback wordt het idee doorlopend getoetst, verbeterd en opnieuw getest bij potentiële klanten.

Voor piepjonge bedrijven ziet het er allemaal heel gelikt uit. Elke onderneming heeft een pakkende bedrijfsnaam en een prototype in de vorm van een website, animatie of video. Ook aan details is gedacht: logo’s zijn ontworpen, soms is er zelfs een minimal viable product gemaakt. Er zijn motto’s en slogans. Eén team kwam volledig in het zwart om eenheid uit te stralen.

Met een simpel prototype in plaats van een uitgewerkt idee wordt de markt verkend.

De jury werd gepaaid, geschoffeerd (“u bent misschien niet de doelgroep, die is jonger”) en vooral bloedserieus genomen. Een aantal studenten speelt namelijk met het idee om verder te gaan met hun startup en te ontdekken of het idee echt levensvatbaar is en neemt de feedback dankbaar in ontvangst. In het verleden volgden diverse studenten na de cursus al eens het validatieprogramma van HollandStartup, vertelt docent Carla Costa.

Wat voor startups bedachten studenten Science and Business Management zoal?

Van fiets tot fitness

Maar liefst drie van de acht groepjes hebben inspiratie gehaald uit zaken dicht bij huis: fietsen. Cyclebuddy wil ervoor zorgen dat je nooit meer in het donker alleen naar huis hoeft te fietsen. FietsLicht heeft een oplossing verzonnen op de fietslampjes die je altijd vergeet of die van je fiets gejat worden in de hoop het aantal verkeersongevallen met fietsers terug te dringen. Lekke band? BikeRightBack komt naar je toe om je band te plakken.

Als je belangrijke spullen kwijtraakt heb je ze hopelijk eerst voorzien van een sticker met QR-code van QuickReturn. EasyGym richt zich op de fitnesser met motivatieproblemen en gebrek aan begeleiding en Rentaballs neemt het organiseren van een baby shower van je over. UniConnect biedt een platform dat studenten en stagebegeleiders matcht voor onderzoeksopdrachten, en RoomforU gebruikt ‘personality games’ om studentenhuizen aan een geschikte nieuwe huisgenoot te helpen.

In deze serie bezochten we eerder een college Intrapreneurship, onderdeel van de master Business Development & Entrepreneurship, en bachelorkeuzecursus Living Pasts. Welke cursus moeten we zeker bezoeken? Laat het ons weten via entrepreneurship@uu.nl