Data over duurzaamheid verzamelen op horecavakbeurs

Robert Weijers op de Horecava

Robert Weijers zette voor zijn duurzaamheidsonderzoek via een nieuwsbrief vragenlijsten uit bij horecaondernemers maar kreeg weinig reactie. Daarom toog hij met wat studenten naar hét chefkok-walhalla, de Horecava. Dit leverde hem een schat aan data op.

Robert Weijers doet als universitair docent bij Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie onderzoek binnen het Regio Food Valley-netwerk. Dat onderzoek gaat over verduurzaming: van landbouw tot voetbalclubs, en ook van de horeca. Met dat laatste houd hij zich bezig: hoe kunnen we door middel van nudging de restaurants duurzamer maken? Nudges zijn kleine aanpassingen die mensen ertoe aanzetten een andere keuze te maken. Weijers onderzoekt daarbij het perspectief van de horecaondernemers en van de klanten. Vooral op de gemiddelde menukaart is wel wat winst te behalen, zag hij. "Denk aan kleinere porties vlees, en die lekkere plantaaridge risotto mag bovenaan staan op de kaart."

"Denk aan kleinere porties vlees, en die lekkere plantaardige risotto mag bovenaan staan op de kaart.”

Om de horecaondernemers te bereiken verspreidde Robert een enquête via de nieuwsbrief van chefkok-organisatie Dutch Cuisine. Die mensen hebben het echter enorm druk en daarom besloten ze naar hen toe te komen. Twee dagen zijn ze op de Horecava gaan staan. Dat werkte beter. Robert, zijn student-assistent en een andere student die wilde ervaren hoe het is om onderzoek te doen togen in januari met een aantal hulptroepen naar de RAI. Gehuld in  knalgele UU-sweaters bemanden ze met hun tablets een aantal statafels in het ‘Trendlab’, omringd door innovatieve watertappunten en andere verduurzamingsproducten.

Driekwart zei ‘ja’

Weijers: "Daar op de beurs spraken we voorbijgangers aan: 'Ga je over de menukaart?'Zo ja dan vroegen we of ze een vragenlijst van 10 minuten wilden invullen. Driekwart van de ondervraagden zei ‘ja’! We waren heel blij met die respons." Omdat Weijers ook iets wilde teruggeven deelde hij duurzaamheidstips met de horecaondernemers. Op een scherm stond een stappenplan waarmee ze hun inkoop, menuaanbod en presentatie kunnen verduurzamen.

120 bruikbare vragenlijsten

Op deze manier haalde Weijers genoeg data op om verder te kunnen met zijn onderzoek. "We hebben 170 mensen bevraagd, en dat leverde 120 bruikbare ingevulde vragenlijsten op. Dat is een ontzettend mooi aantal voor kwalitatief onderzoek onder deze doelgroep. Samen met de studenten die mee waren gaan we de data analyseren."