Comeniusbeurs toegekend aan De Nieuwe Utrechtse School-lid Roos de Jonge

Miniaturen van een dokter naast een patiënt in een ziekenhuisbed. Foto: Annie Spratt, via Unsplash

Roos de Jonge, een lid van De Nieuwe Utrechtse School (DNUS), heeft onlangs de prestigieuze Comeniusbeurs ontvangen voor het opzetten van haar innovatieve vak Wicked Problems in Health Care: A Trans- and Interdisciplinary Approach. Als erkenning voor haar uitmuntende werk en voorstel, kreeg De Jonge de Comenius Teaching Fellow-beurs ter waarde van 50.000 euro, die ze zal gebruiken om het vak verder te ontwikkelen.

Nieuwe perspectieven

De toekenning van de Comeniusbeurs is voor De Jonge een erkenning van haar passie voor onderwijs en inzet voor het verbeteren van het medisch onderwijs. Het project zal niet alleen studenten helpen om beter voorbereid te zijn op de uitdagingen van de moderne gezondheidszorg, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe benaderingen en inzichten op het gebied van interdisciplinair onderwijs in de medische sector.

Complexe problemen aanpakken

Het hoofddoel van het project van De Jonge is het aanpakken van complexe problemen in de gezondheidszorg die niet vanuit één discipline kunnen worden opgelost. Met de snel evoluerende gezondheidszorgsector en de steeds grotere complexiteit van medische vraagstukken, is het essentieel dat toekomstige artsen goed kunnen samenwerken, multidisciplinair kunnen denken en buiten de grenzen van de geneeskunde kunnen kijken.

De door De Jonge ontworpen cursus zal bestaan uit een intensief programma van tien weken, waarin studenten worden ondergedompeld in de wereld van complexe gezondheidsproblemen. De cursus richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden zoals samenwerking, creatief denken en flexibiliteit, met het belang van de patiënt en de maatschappij altijd in het achterhoofd.

Met de Comenius Teaching Fellow-beurs is De Jonge in staat om hoogwaardig lesmateriaal te ontwikkelen en innovatieve leermethoden te implementeren. Het doel is om studenten uit te dagen om buiten hun comfortzone te treden en een breder begrip te krijgen van de complexiteit van de gezondheidszorg.

Grenzen verleggen

De Nieuwe Utrechtse School is trots op het succes van De Jonge en kijkt uit naar de implementatie van Wicked Problems in Health Care: A Trans- and Interdisciplinary Approach. Dit project belichaamt de missie van DNUS om grenzen te verleggen en nieuwe perspectieven te bieden in het onderwijs en de gezondheidszorg.