Birgit Meyer geïnstalleerd als lid van de Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften

Prof. dr. Birgit Meyer. Foto: Ed van Rijswijk

Hoogleraar Religiewetenschap Birgit Meyer is op 3 juni in Berlijn geïnstalleerd als lid van de Geisteswissenschaftliche Klasse van de Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften (BBAW). Met de benoeming spreekt de BBAW haar waardering uit voor Meyers bijdrage aan religieus-antropologisch onderzoek naar de veranderende rol van religie in onze tijd.

Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften

Meer dan driehonderd jaar geleden richtte Gottfried Wilhelm Leibniz de Kurfürstlich Brandenburgische Sozietät der Wissenschaften op. Na de Wiedervereinigung van 1992 werd het genootschap opnieuw geconstitueerd, ditmaal als de Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.

De BBAW werkt samen met wetenschappers van over de hele wereld en heeft het bevorderen van samenhang tussen de bèta- en geesteswetenschappen als missie. Het genootschap beschouwt zich als ‘werkacademie’ en huisvest allerlei onderzoeksprojecten en interdisciplinaire werkgroepen die bijdragen aan wetenschappelijk en maatschappelijk relevante onderwerpen.

Birgit Meyer verkozen als nieuw lid

Nieuwe leden van de BBAW zijn voorgedragen en door de raad en algemene ledenverzameling bevestigd. Meyer is verkozen op grond van haar inzet op het gebied van een moderne antropologie van de religie. Haar baanbrekende werk met betrekking tot missie en zending in koloniaal Afrika, pinksterkerken en moderniteit, en de materiële dimensie van religie wordt geroemd.

Voor Meyer is het lidmaatschap een erkenning van haar onderzoek naar religie vanuit een mondiaal, materieel en post-seculier perspectief. “Het is echt ontzettend leuk dat mijn werk ook in Duitsland wordt opgemerkt en gewaardeerd”, zegt Meyer in een reactie. “Ik ben in 1985 uit Duitsland naar Nederland gegaan en heb me hier fantastisch kunnen ontplooien en nieuwe wetenschappelijk initiatieven kunnen ontwikkelen, en ik zie allerlei mogelijkheden om bruggen te slaan tussen het academische werk aldaar en hier.”

Meyer is sinds 2007 lid van de KNAW en in 2015 ontving ze de Spinozapremie van NWO en de prijs Academiehoogleraar van KNAW. Met haar interdisciplinaire wetenschappelijke onderzoek beoogt ze een bijdrage te leveren aan een beter begrip van onze wereld aan het begin van de 21ste eeuw.