AIO positie: HRM van kwetsbare medewerkers

parkeerplaats voor gehandicapten

Het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht zoekt een promovendus voor het project ‘Het organiseren van inclusief ondernemen’. Het gaat specifiek om HRM van kwetsbare werknemers en de rol van werkgevers daarin. Het project maakt onderdeel uit van het Universiteit Utrecht brede thema Future of Work waarin groeiende ongelijkheid en diversiteit grote onderwerpen zijn.

Kwetsbare groepen en arbeidsparticipatie

Het begrip ‘inclusief ondernemen’ verwijst naar inspanningen van publieke en private organisaties om de arbeidsparticipatie van wat in het algemeen worden aangeduid als ‘kwetsbare groepen werkzoekenden’ te bevorderen. Inclusief ondernemen heeft consequenties voor het HRM-beleid in organisaties want algemeen wordt verondersteld dat het ‘staande’ HRM-beleid van organisaties juist één van de factoren is die groepen werkzoekenden ‘kwetsbaar’ kan maken. Inclusief ondernemen vraagt dan ook om een kritische analyse van, en mogelijk aanpassingen in, een breed aantal terreinen van HRM-beleid: werving en selectie, functie-ontwerp, begeleiding en coaching op de werkvloer, opleiding en ontwikkeling, organisatiecultuur.

'De Normaalse Zaak'

De Universiteit Utrecht (prof. Paul Boselie, dr. Rik van Berkel) werken voor dit onderzoek nauw samen met ‘De Normaalste Zaak’, een netwerk van werkgevers en organisaties actief op het gebied van inclusief ondernemen. Het project zoekt een kandidaat die Nederlands spreekt en beheerst, in verband met de context van het onderzoek en de samenwerking met de Normaalste Zaak.

Meer weten

Specificaties:

• Promotieplaats in Utrecht
  • 38—40 uur per week, tijdelijk
  • €2266—€2897 per maand
  • Universitair niveau

Lees voor meer informatie de vacaturetekst Promovendus 'Het organiseren van inclusief ondernemen’ (1,0 fte)