Afscheidscolumn Leonard Rutgers

Prof. dr. Leonard Rutgers

Na vier jaar een wekelijkse column te hebben geschreven voor Het Financieele Dagblad over bijzondere archeologische vondsten, houdt prof. dr. Leonard Rutgers (Antieke cultuur) ermee op om een nieuw avontuur te beginnen. In zijn laatste column neemt hij afscheid van de lezers.

"Het was een mooie uitdaging om elke week opnieuw voor u op zoek te gaan naar verhalen over de nieuwste archeologische, kunsthistorische en historische ontdekkingen, en om op basis van die vondsten te proberen duiding te geven aan het verleden," schrijft Rutgers. En dat werd gewaardeerd: veel lezers namen de moeite te reageren met persoonlijke e-mails, nadere vragen te stellen, of Rutgers te wijzen op interessante publicaties. Dat enthousiasme heeft er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Rutgers zijn column zo lang heeft geschreven.

Nieuw archeologisch avontuur

Betekent het einde van zijn column dat de verhalen zijn uitgeput? Allerminst, volgens Rutgers. Hij heeft tijd en energie nodig voor een spannend nieuw archeologisch avontuur op het gebied van de historische populatiegenetica dat hem dwars door Europa, het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten zal voeren. Over de resultaten daarvan valt te zijner tijd zeker meer te lezen.

Leonard Rutgers

Leonard Rutgers is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.