Advies: hogere vergoeding regionale politici

Statenzaal provinciehuis Noord Brabant. Foto: Door Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, CC BY-SA 4.0
Statenzaal provinciehuis Noord Brabant. Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, CC BY-SA 4.0

Een onderzoek naar de vergoeding voor Statenleden en algemeen bestuursleden van de waterschappen, uitgevoerd door onder meer Harmen Binnema en Hans Vollaard van de Universiteit Utrecht, is aangeboden aan de Tweede Kamer. Het niveau van de vergoeding van deze regionale politci, is relatief laag en er zijn argumenten om die te verhogen, concluderen de onderzoekers.

Hebben bestuurders voldoende tijd voor taken?

De vraag die centraal stond was in hoeverre de vergoeding voor de werkzaamheden voor het werk van leden van Provinciale Staten en algemeen bestuursleden van waterschappen mensen met uiteenlopende achtergronden in staat stelt voldoende tijd vrij te maken voor het ambt. Dat is niet altijd zo, schrijven de onderzoekers. "De ontwikkeling van de vergoedingen voor Statenleden en algemeen bestuursleden van waterschappen loopt vanaf 2000 behoorlijk synchroon met die van andere ambtsdragers. Het niveau van de vergoeding is echter relatief laag en er zijn argumenten, vooral gerelateerd aan de taakzwaarte, om deze vergoeding eenmalig structureel te verhogen en voor Statenleden in lijn te brengen met raadsleden uit middelgrote gemeenten."

De vergoeding voor algemeen bestuursleden is in 2008 verhoogd en gerelateerd aan de vergoeding voor raadsleden, al blijft het niveau relatief laag. Op basis van een analyse van de enquêteresultaten blijkt dat de vergoeding voor de werkzaamheden van zowel Statenleden als algemeen bestuursleden ontoereikend is om te compenseren voor het gemiddeld aantal op te nemen verlofuren.

Kabinetsstandpunt volgt later

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken schrijft aan de Kamer: "Het is mijn bedoeling de uitkomsten van het onderzoek ter advisering voor te leggen aan het nog in te stellen adviescollege rechtspositie politieke ambtsdragers. Na ommekomst van dit advies zal het kabinet een standpunt overde vergoeding van Staten- en AB-leden innemen." Het onderzoek is uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek. Harmen Binnema en Hans Vollaard, beiden verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht zijn twee van de vier auteurs.