'Samen een kopje thee drinken, is niet hetzelfde als een common'

© iStockphoto.com

Prof. dr. Tine De Moor (Economische en Sociale Geschiedenis) werd voor de voorjaarseditie van het tijdschrift Boekman geïnterviewd over commons, een begrip dat tegenwoordig steeds meer (foutief) wordt gebruikt.

De Moor doet al ruim twintig jaar onderzoek naar commons. Dit zijn instituties voor collectieve actie, burgercollectieven waarbij mensen goederen of diensten beheren en delen. Deze organisaties worden door stakeholders gevormd. Zij behartigen, middels samenwerking, een collectief belang. Sleutelbegrippen daarbij zijn wederkerigheid, solidariteit en sufficiëntie.

Open access good

Het begrip commons wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt. Dit gebeurt helaas niet altijd op correcte wijze. Er werd in de cultuursector altijd losjes met het begrip omgegaan, vertelt De Moor. ‘Dat heeft vroeger vaak tot verwarring geleid en het brengt de gedachtevorming erover niet verder.’ Omdat cultuur als een collectief gegeven ervaren wordt, werd het al snel beschouwd als een common, maar feitelijk gezien hebben we het hier over een open access good.

Tine De Moor

Prof. dr. Tine De Moor. Foto: Ed van Rijswijk

Tine De Moor is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.