Ligt het aan vrouwen zelf dat ze minder succesvol zijn op de arbeidsmarkt?

© iStockphoto.com

Prof. dr. Belle Derks (Sociale, Gezondheids- & Organisatiepsychologie) gaat in de aflevering van 12 februari van het programma Knappe Koppen van de AVROTROS in op de ongelijke positie tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt.

Prof. dr. Belle Derks

Derks stelt dat we vaak denken dat Nederland een heel geëmancipeerd land is, waar mannen en vrouwen gelijke kansen krijgen. Ondertussen krijgen vrouwen gemiddeld 6% minder betaald dan mannen voor hetzelfde werk.

Stereotyperingen

Hoewel de meeste vrouwen in Nederland werken, kiezen veel vrouwen voor een parttime baan. Dat komt omdat we van vrouwen verwachten dat ze de verzorging van de kinderen en de huishoudelijke taken op zich nemen. Als we de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt willen verbeteren, zullen we eerst deze stereotyperingen moeten doorbreken, concludeert Derks.