Lesmateriaal moet het begrip voor alle perspectieven vergroten

Jongen zit achter bureau te leren met speeldinosaurussen op tafel © iStockphoto.com/Oleksandra Iablochnikova
© iStockphoto.com/Oleksandra Iablochnikova

Reformatorische christenen lobbyen bij uitgeverijen voor leermiddelen die aansluiten op hun eigen levensvisie, en uitgeverijen geven hier gehoor aan om zo te voorkomen dat zij streng christelijke scholen niet verliezen als (potentiële) klant. Maar ook andere scholen maken gebruik van het ‘gefilterde’ lesmateriaal dat hieruit voorkomt. Hoogleraar Ethiek van Instituties Ingrid Robeyns vindt het terecht dat hier nu kritiek op komt en vertelt in Trouw over de morele implicaties van dogmatische regels rondom lesmateriaal.

Een pluralistische, diverse maatschappij

Hoewel onze maatschappij een geschiedenis heeft die dominant christelijk was, leven we tegenwoordig in een pluralistische, diverse maatschappij. Je kunt best bepaalde kaders zetten voor lesboeken, maar geen dogmatische – dat is volgens Robeyns simpelweg niet moreel te rechtvaardigen. “Dat er niet positief over make-up geschreven mag worden, vind ik niet zo’n probleem,” stelt ze. “Maar als je gaat verzwijgen dat er dinosaurussen bestonden en dat er sprake is van evolutie, is dat van een andere orde. Dan onthoud je kinderen fundamentele elementen van de wetenschap, waarmee je ze tekortdoet.”

Leermomenten creëren

Volgens Robeyns moet het basisonderwijs als doel hebben om kinderen zich te laten ontwikkelen, zodat zij in staat zijn om deel te nemen aan de maatschappij. Nu sijpelen geloofsovertuigingen waar niet iedereen het mee eens is door in lesboeken die op allerlei scholen gebruikt worden. Robeyns stelt dat het lesmateriaal inclusief moet zijn voor iedereen. Daarbij moet het niet draaien om het vermijden dat iemand aanstoot neemt, maar om het creëren van leermomenten. “In plaats van lesboeken homogener te maken, zouden ze het begrip voor alle perspectieven moeten vergroten.”