José van Dijck over algoritmes bij zorgverzekeringen

ziekenhuisgang

Op 9 augustus schreef prof. dr. José van Dijck in het Financieele Dagblad over personalisering binnen de zorg. Zorgverzekeraars bieden steeds meer op maat gemaakte zorg aan. Op het eerste gezicht lijkt dit een positieve ontwikkeling, maar er zitten haken en ogen aan deze personalisatie.

"Door dataconcentratie en vermarkting ontstaat het gevaar voor decollectivisering," stelt Van Dijck. "Verzekeraars bijvoorbeeld, kunnen voorspellende analyses gebruiken om risico's te spreiden maar ook om ze te vermijden of te bestrijden. Maar wat doen we met die kennis? Willen we de lasten van de minst gezonde, minst bedeelde en minst opgeleide individuen nog wel voor onze collectieve rekening nemen?"

Stelsel van sociale zekerheid

"Wanneer bedrijven zoals Nationale Nederlanden en Philips inspelen op de 'individuele behoeften' en 'persoonlijke leefstijl' van hun klanten, moeten we ons afvragen wat dat betekent voor de samenleving als geheel. Er is maar één Nederland zoals dat van ons. Een uniek land waar de hoge collectieve welvaartsstandaard jarenlang is gedragen door een uniek stelsel van sociale zekerheid. Dat stelsel vraagt om bezinning op personalisatie als nieuw leidend principe in het digitale tijdperk. De marktlogica van 'alles op maat gemaakt en liefst voor een prikkie' mag het fundament van dat stelsel niet ongemerkt ondermijnen," concludeert Van Dijck.

José van Dijck

José van Dijck is verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.