Italië in de val - een Europees probleem

De Trevifontein in Rome © iStockphoto.com

De coronacrisis heeft Zuid-Europa hard geraakt. De Italiaanse premier Giuseppe Conte eist nu eurobonds en leningen zonder voorwaarden om de klap op te kunnen vangen. Maar waar komt deze zet vandaan? Dr. Pepijn Corduwener (Geschiedenis en Kunstgeschiedenis) bekijkt de situatie in historisch perspectief in de Clingendael Spectator.

Dr. Pepijn Corduwener

In de val

"Italië zit gevangen in de val van zijn eigen staatsschuld," schrijft Corduwener. Het land probeert al jaren overeind te blijven door te hervormen en bezuinigen, maar ook maximale flexibiliteit van Brussel te vragen. Door de enorme impact van de coronacrisis kan dat niet meer: "Italië moet nu wel geld uitgeven om de economie te redden van nog groter onheil".

Een politieke kwestie

Door eurobonds te eisen probeert Conte de markten te kalmeren door aan Europese regels te voldoen, maar ook los te breken van de strenge Brusselse voorwaarden. Zo hoopt hij de opmars van populistisch rechts in Italië in te dammen en tegelijkertijd verdere Brusselse controle te voorkomen. Met deze houding laat Conte zien dat de Italiaanse staatsschuld - en de euro zelf - een Europese politieke kwestie is.