Is de vrijheid van het onderwijs houdbaar?

Foto: Ivar Pel

Op 27 april sprak prof. dr. mr. Herman Philipse (Theoretische filosofie) in Trouw over de vrijheid van het onderwijs in Nederland. Nu het islamitische Cornelius Haga Lyceum onder vuur ligt, doemt de vraag op: is die vrijheid houdbaar?

Prof. dr. Herman Philipse

Morrelen aan die keuzevrijheid blijft een gevoelig punt, meent Philipse. Toch vindt ook hij dat de vrijheid van onderwijs, zoals die in 1917 is geformuleerd, een update kan gebruiken: "Het ging toen over protestanten en katholieken, religieuze stromingen die al lang in Nederland bestonden. Maar we zitten nu met veel migrantenkinderen die zo goed mogelijk moeten integreren. Als je die het recht geeft om op scholen te zitten waar ze juist niet integreren, werkt dat logischerwijs de integratie tegen."

Principieel bezwaar

Ook heeft  Philipse een principieel bezwaar tegen religieus onderwijs. Hij meent dat religies geen betrouwbare kennis vertegenwoordigen: "Als je kinderen religieus indoctrineert en ze tegelijkertijd leert over betrouwbare methoden van waarheidsvinding, heb je een probleem. Scholen kunnen kinderen best religieuze diversiteit laten zien, maar leer ze dan ook dat er geen betrouwbare kenbronnen bestaan voor geloof in goden."