Het leren van Nederlands gaat niet iedereen even makkelijk af, zegt Sterre Leufkens

Sterre Leufkens bij NEMO Kennislink

Een docent schrijft tekst op een krijtbord
Foto: Daphne Depasse via Flickr (CC BY 2.0)

Om goed mee te kunnen doen in de Nederlandse samenleving is het voor mensen met een andere moedertaal belangrijk om Nederlands te leren. Dat gaat niet iedereen even makkelijk af. Docent Sterre Leufkens vertelt in NEMO Kennislink meer over het leren van Nederlands als vreemde taal.

Factoren

Verschillende factoren spelen een rol bij het leren van een taal, waaronder de onderwijsachtergrond van mensen. “Lang niet alle immigranten zijn hoger opgeleid”, vertelt Leufkens. “We zien bijvoorbeeld dat het lastig is voor vluchtelingen uit Eritrea. Die zijn vaak laagopgeleid, soms zelfs analfabeet, en hebben weinig onderwijservaring in eigen land.”

Ook kan leeftijd een rol spelen. Volwassenen beginnen vaak gestructureerd aan het leren van een taal, terwijl kinderen eerder ondergedompeld worden in de nieuwe taal. “De gedachte is dat zij het sneller oppikken dan volwassenen”, zegt Leufkens.

Oefening

Het spreken van een taal die lijkt op het Nederlands kan zeker een voordeel zijn, maar Leufkens denkt dat dit overschat wordt. Zij vindt de mogelijkheid om een taal te oefenen meer van belang. “Het belangrijkste is misschien wel blootstelling aan die nieuwe taal in je echte leven, in plaats van in de schoolbanken.”

Eerst spreken, dan regels

“Het is eigenlijk heel gek dat we in ons taalonderwijs nog steeds heel erg uitgaan van regels en grammatica”, zegt Leufkens. Het gebruiken van een taal is de beste manier om het te leren; je hebt een taal veel sneller onder de knie wanneer je lang op vakantie gaat of in het buitenland woont. “Recent onderzoek laat ook zien dat het niet meteen allemaal heel correct hoeft te zijn: eerst leren lezen en spreken, dan komt de grammatica daarna wel.”