Dr. Sterre Leufkens is Universitair Docente in de Nederlandse Taalkunde bij het departement Talen, Literatuur en Communicatie en de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur in Utrecht. Zij is verbonden aan het Institute for Language Sciences en de onderzoeksgroep Language Structure: Variation and Change.

 

Ze doet taaltypologisch onderzoek naar de leerbaarheid en complexiteit van de talen van de wereld. Hoe meet je hoe moeilijk een taal is? En hoe kun je die kennis inzetten om leerders te helpen? Specifiek kijkt Leufkens naar verschijnselen die moeilijk leerbaar zijn omdat ze geen duidelijke functie hebben, bijvoorbeeld taalvormen die geen betekenisverschil maken (denk aan het verschil tussen ‘de’ en ‘het’) en taalvormen die iets uitdrukken wat elders al duidelijk wordt (bijvoorbeeld meervoudsvormen in aanwezigheid van een >1 telwoord). In haar onderzoek hiernaar combineert Leufkens informatie uit descriptieve bronnen met data uit corpora. 

Uit dit theoretische onderzoek komt een valoriserend onderzoek voort: Leufkens is projectleider aan het project 'Moedertaal in NT2'. Daarin ontwikkelt ze een webapp die kennis over structurele eigenschappen van talen toegankelijk maakt voor docenten Nederlands als tweede taal. Daarmee kunnen zij in hun onderwijs beter inspelen op overeenkomsten en verschillen tussen het Nederlands en de bewuste talen. De webapp is gratis te gebruiken op https://www.moedint2.nl.   

Naast haar onderzoeksbezigheden doceert ze vakken over tweedetaalonderwijs, taalbeleid en taalvariatie. Ze geeft gastcolleges over wetenschapscommunicatie. Eerder doceerde ze over theoretische taalwetenschap (zowel functionalistische als generatieve modellen), taalcontact en syntaxis. 

Sterre Leufkens is parttime wetenschapsjournaliste en publiceert artikelen en boeken over taal voor een breed publiek.