8 maart 2019

Dina Titan over de ontwikkeling van muziek in de Renaissance

Musicerend paar met luit en dwarsfluit, Wallerant Vaillant, naar Gerard Pietersz. van Zijl, 1658 - 1677. Bron: Rijksmuseum
Musicerend paar met luit en dwarsfluit, Wallerant Vaillant, naar Gerard Pietersz. van Zijl, 1658 - 1677. Bron: Rijksmuseum

Dina de Oliveira Titan was promovenda geesteswetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Zij onderzocht de muzikale versieringskunst in Renaissance Venetië in haar proefschrift The origins of instrumental diminution in Renaissance Venice: Ganassi's Fontegara. Hier sprak ze over bij NPO radio 1.

Titan stelt dat de Renaissance een periode is waarin kunstenaars proberen de kunst te innoveren. Musici en instrumentalisten werden door het manuele karakter van hun werk echter minder gewaardeerd dan andere kunstenaars.

Instrumentale versieringskunst

Instrumentalisten gingen bekende en bestaande stukken, die eigenlijk vocaal en meerstemmig waren, diminueren. Dit houdt in dat er tussen twee noten heel veel noten met verkleinde waarden werden toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat een stuk mooier en interessanter klinkt.