De prijs van een ABN Amro betaalrekening stijgt met 50 procent: "De bank wil niet de lasten, wel de lusten"

Oscar Gelderblom in de Volkskrant

Een kantoor van de ABN AMRO bank © iStockphoto.com/Robert vt Hoenderdaal
© iStockphoto.com/Robert vt Hoenderdaal

Onlangs kondigde ABN Amro een prijsstijging van wel 50 procent aan voor al haar bankrekeningen, vanwege de hoge kosten voor toezicht op verdachte transacties. Hoogleraar Financiële geschiedenis Oscar Gelderblom legt samen met emeritus hoogleraar Bedrijfsgeschiedenis Joost Jonker (Universiteit van Amsterdam) uit waarom de klant nu op moet draaien voor de kosten van de bank.

Weerloze klanten

Volgens Gelderblom en Jonker is deze prijsstijging vooral in het leven geroepen om meer winst te trekken uit partijen die geen andere keuze hebben. Aangezien de winst op de Nederlandse bedrijfsactiviteiten in 2021 bijna verdubbeld is heeft de bank het namelijk niet echt nodig om witwassen tegen te gaan. "De burgers zijn weerlozer dan de aandeelhouders of directie en personeel, die de kosten eigenlijk zouden moeten dragen. De eersten krijgen immers de winst, de laatsten zijn verantwoordelijk voor de gestrafte feiten," schrijven ze. 

Toen de bank in de jaren zestig opkwam konden klanten kosteloos een rekening afsluiten, omdat de bank hen lucratieve diensten aan kon bieden als ze eenmaal klant waren. Dat laatste is nu nog steeds het geval. "Banken verdienen goed aan hun particuliere klanten. Maar ABN Amro wil af van de lasten, met behoud van de lusten."

Overheidsaandeel

De overheid bezit een meerderheidsaandeel in ABN Amro en zou zich dus bewust moeten zijn van het effect dat een dergelijke prijsstijging heeft op de burgers, met name de mensen met een lager inkomen. "Een betaalrekening voor een huishouden kost inmiddels minstens 50 euro per jaar. Van dat geld kan een financieel kwetsbaar gezin één week eten," schrijven Gelderblom en Jonker.

Daarom pleitten zij voor een gelijkwaardiger systeem, waarbij de lagere inkomens niet de dupe worden. "Met een beetje aandrang moet een rechtvaardiger tariefsysteem ook mogelijk zijn," zeggen ze. "Uiteraard steeds in balans met de flinke verdiensten die particuliere klanten opbrengen."