Bespreek gevoelige onderwerpen in de klas

Ingang middelbare school © iStockphoto.com/monkeybusinessimages
© iStockphoto.com/monkeybusinessimages

Op 16 oktober werd een Franse leraar vermoord naar aanleiding van een les over vrijheid van meningsuiting. Hoe gaan we hiermee om op scholen? Wie moeten de verantwoordelijkheid nemen om het hier met leerlingen over te hebben? Saro Lozano Parra (Filosofie en Religiewetenschap) schreef een opiniestuk over deze vragen in Trouw.

Saro Lozano Parra

Gevoelige onderwerpen

"Uit onderzoek blijkt dat steeds meer docenten zogenaamde sensitieve onderwerpen steeds minder behandelen in de klas," schrijft Lozano Parra. Dat komt niet alleen omdat docenten bang zijn voor confrontaties, maar ook door de recente opvatting dat deze onderwerpen het terrein zijn van geschiedenis en maatschappijleer.

Maatschappelijke vorming

Dat is een verkeerde aanpak, vindt Lozano Parra. "De school is bij uitstek de plek waar geleerd wordt hoe om te gaan met vrijheid, met kwetsbaarheid, met democratie en religieuze gevoeligheid." Nu sinds 2006 alle scholen wettelijk verplicht zijn om actief burgerschap te bevorderen, is het belangrijk dat docenten het bespreken van gevoelige onderwerpen niet ontwijken, maar juist aangaan, om te maatschappelijke vorming van leerlingen te stimuleren.