Afschaffing predicaat ‘excellente school’: “Je kan je ook op een andere manier profileren”

Cok Bakker bij RTL Nieuws

Een toolkit van Excellente Scholen
Foto: Inspectie van het Onderwijs

Vorige maand werd het predicaat ‘excellente school’ voor de laatste keer uitgereikt. De huidige excellente scholen en de jury van het label vinden het een verlies, maar hoogleraar Didactiek van levensbeschouwelijke vorming Cok Bakker is juist blij met deze afschaffing.

Vertekend beeld

Het label wordt afgeschaft omdat het zou zorgen voor concurrentie tussen scholen en de kansengelijkheid tegen zou werken. Bakker voegt daar aan toe dat het kan zorgen voor een vertekend beeld.  “Zo heb je ook scholen die wel goed zijn, maar niet hun best doen voor het predicaat”, zegt hij. Ook ziet hij scholen die erg hun best doen voor de titel, terwijl die tijd beter aan andere zaken besteed kan worden.

Daarnaast kan het label voor verwarring zorgen onder ouders bij de schoolkeuze. “Ouders kiezen een school op basis van het predicaat, terwijl de school misschien helemaal niet uitblinkt in de aspecten die zij voor hun kind belangrijk vinden”, vertelt Bakker.

Stimuleren

Bakker vindt het wel belangrijk om scholen te motiveren en stimuleren om hun best te doen. “Het is goed dat scholen van elkaar kunnen leren, maar dat hoeft niet via zo'n label”, zegt hij. “Je kan je ook op een andere manier profileren.”

Lees meer bij RTL Nieuws