3D-reproducties kunnen de toekomst worden van Dutch Heritage Amsterdam

Sanne Frequin in NRC

Hermitage museum in Amsterdam © iStockphoto.com/wjarek
© iStockphoto.com/wjarek

Na de inval in Oekraïne verbrak de Hermitage in Amsterdam de banden met het Russische State Hermitage Museum in Sint-Petersburg. Het museum gaat het nu door als Dutch Heritage Amsterdam. Omdat een groot deel van de collectie in bruikleen van Rusland was, staan er nu veel zalen leeg. Kunsthistoricus Sanne Frequin laat samen met promovendus Technische kunstgeschiedenis Liselore Tissen (Universiteit Leiden en TU Delft) zien hoe het museum nu verder kan.

Heruitvinding

Vanwege de plotselinge breuk moest het museum zich razendsnel opnieuw uitvinden. Dit deed het door tentoonstellingen te organiseren over Nederlandse topstukken van andere musea, zoals 'Het melkmeisje'.

Volgens Frequin en Tissen is dit echter geen langetermijnoplossing. "Het is uiteraard bewonderenswaardig dat het museum zich zo veerkrachtig toont en op korte termijn een invulling weet te geven aan de leegte die de verbroken samenwerking achterlaat. Maar de thematiek en manier van tentoonstellen, zijn weinig verrassend. Wéér een tentoonstelling over grote Hollandse Meesters. Voor de langere termijn zou een vernieuwende manier van kunst en collecties presenteren beter passen," zeggen ze.

3D-reproducties

Frequin en Tissen zien toekomst in het tentoonstellen van 3D-reproducties. "De razendsnelle ontwikkelingen in het 3D-scannen en -printen maken het mogelijk om kunstwerken exact na te maken. Aan de kijkervaring en de beleving van het materiaal doet een tentoonstelling bestaande uit 3D-reproducties dus niets af."

Het gebruik van 3D-reproducties opent juist nieuwe deuren zonder de museumervaring aan te tasten, vinden ze. "3D-printen maakt het mogelijk om kunstenaars en kunstwerken wereldwijd te verenigen en hun (trans)culturele gelijkenissen en verschillen te tonen. Zo kunnen we meer leren over onszelf en elkaar. Laten we daarom proberen om onze obsessie met het unieke kunstwerk los te laten. Juist door het tentoonstellen van een combinatie van oorspronkelijke werken en kopieën, zullen we kunstwerken op meer manieren waarderen dan ooit tevoren," aldus Frequin en Tissen.