Sharing Days: Wat we toen al wisten: de geschiedenis van de klimaatcrisis

tot
Omslag boek Wat we toen al wisten

Lezing van winnaar van de Vlaamse Literatuurprijs 2023, Geert Buelens

Betogingen tegen het gebruik van plastic. Paniek over dramatisch dalende biodiversiteit. Zorgen om de leefbaarheid van de oceanen. Onrust over klimaatverandering. Vandaag? Nee, in 1972. De milieucrisis is ouder dan veel mensen denken, en de wetenschappelijke en politieke strijd erover is dat evenzeer. “De planeet gaat eraan!” riepen onheilsprofeten destijds. Nee, susten vooruitgangsgelovigen: wetenschap en techniek zullen ons redden.

In deze lezing duiken we met hoogleraar en schrijver Geert Buelens de geschiedenis van het klimaatcrisis in. Aan de hand van films, televisieseries, romans, stripverhalen, nieuwsberichten en officiële rapporten uit het jaar 1972 laat Buelens zien wat we toen al wisten over het uitwonen van de wereld, wat we ervan geleerd hebben ook – en wat niet.

Geert Buelens

Portretfoto van Geert Buelens
Geert Buelens - foto Ivar Pel

Geert Buelens (1971) is een Vlaams dichter, essayist, columnist en als hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde verbonden aan de Universiteit Utrecht en als gasthoogleraar Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Stellenbosch (Zuid-Afrika). Zijn onderzoek focust op wisselwerking tussen literatuur en samenleving en gaat vooral over de omgang van schrijvers en andere kunstenaars met momenten van crisis.

Wat we toen al wisten. De vergeten groene geschiedenis van 1972.

Sharing Days

Elk jaar in juni vinden de Sharing Days plaats in Utrecht. Dit alumni evenement met festivalvibes biedt een bomvol programma met tal van activiteiten op het gebied van wetenschap, onderzoek, sport en cultuur. Verspreid over locaties op het Science Park en in het levendige centrum van Utrecht faciliteert het Alumni Office workshops, rondleidingen, masterclasses en andere festiviteiten, speciaal voor alle alumni van de Universiteit Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Botanische Tuinen Universiteit Utrecht, Wachendorffzaal, Budapestlaan 17, 3584 CD Utrecht