Sharing Days: Lezing Martin Smit over historische ‘zaadlijsten’

tot
Overzicht catalogus van historische zaden.

Wat historische ‘zaadlijsten’ ons leren over plantencollecties uit het verleden

Sinds jaar en dag delen botanische tuinen overal ter wereld met elkaar welke zaden ze bezitten, zodat ze die onderling kunnen ruilen. Hier, in de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht,  bezitten we een archief met documentatie – de zogenaamde zaadlijsten - afkomstig van honderden verschillende botanische tuinen. Een archief dat teruggaat tot tenminste 1837!
Deze vastgelegde gegevens zijn van onschatbare waarde voor het bestuderen van de ingewikkelde overdracht van planten tussen botanische tuinen. Martin Smit is collectiebeheerder en onderzoeker en vertelt vanavond alles over collectiebeheer in de Tuinen en over dit bijzondere historische onderzoek.

Martin Smit

Portretfoto Martin Smit
Martin Smit

Martin Smit is collectiebeheerder en onderzoeker bij de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht. Hij doet onderzoek naar het bijzondere archief met de zaadlijsten en kijkt naar welk effect historische gebeurtenissen en klimaatverandering hebben gehad naar deze verplaatsingen. Martin was eerder collectiebeheerder bij de Hortus in Amsterdam en werkte als curator bij de Botanische Tuin van de universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika.

Sharing Days

Elk jaar in juni vinden de Sharing Days plaats in Utrecht. Dit alumni evenement met festivalvibes biedt een bomvol programma met tal van activiteiten op het gebied van wetenschap, onderzoek, sport en cultuur. Verspreid over locaties op het Science Park en in het levendige centrum van Utrecht faciliteert het Alumni Office workshops, rondleidingen, masterclasses en andere festiviteiten, speciaal voor alle alumni van de Universiteit Utrecht.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Serre (Tropische kassen) in de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht, Budapestlaan 17, 3584 CD Utrecht