Filosofisch Café met Simon Gusman: Avonturen bestaan niet

tot
Iemand staat op een rots en kijkt uit over een rivier en berglandschap.

Onze samenleving is doordrongen van een verlangen naar avontuur. Maar waar komt dit verlangen vandaan? In het Filosofisch Café van 30 april duikt Simon Gusman in dit vraagstuk en legt hij uit waarom avontuur zo aantrekkelijk is. De avond wordt gepresenteerd door Robert Vinkesteijn.

Existentialistische filosofen

Als er iets is dat we graag doen, is het avontuur beleven. Of het nou gaat om een verre reis of avontuurlijke baan of relatie, avontuur is aanlokkelijk. Reclames maken hier gretig gebruik van en schotelen ons de belofte van nog meer avontuur voor. Ook in onze beeldcultuur zien we voortdurend avontuurlijke helden, in Hollywoodfilms, series en video games. Kortom, avontuur is overal. Waar komt dit verlangen naar avontuur vandaan en waarom is het zo aanlokkelijk?

Aan de hand van zowel existentialistische filosofen als Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir als voorbeelden uit hedendaagse media wil Simon Gusman laten zien dat ons verlangen naar avontuur berust op een hardnekkige illusie: Dat het leven net zo betekenisvol kan zijn, als dat verhalen ons doen geloven.

Over Simon Gusman

Simon Gusman is filosoof en universitair docent Liberal Arts & Sciences aan de UU. Hij doet onderzoek naar het snijvlak van existentiële problemen en culturele vraagstukken. Samen met Arjen Kleinherenbrink schreef hij Avonturen bestaan niet (2018) en werkt hij momenteel aan een herziene Engelse vertaling. Ook verscheen van hem Diep van buiten: De mens volgens Sartre (2022).

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Café De Tussentijd, Janskerkhof 24, Utrecht

Aanmelden is niet nodig