Video: diversiteit en inclusie op de werkvloer, wat weten we uit onderzoek?

Veel aandacht gaat naar het binnenhalen van collega’s met een diverse achtergrond, maar hoe behoud je ze? Wetenschappers Jojanneke van der Toorn en Eva Jaspers delen kennis uit onderzoek en praktische tips rondom diversiteit en inclusie in organisaties, in deze Future of Work video.

Dr. Eva Jaspers is socioloog aan de Universiteit Utrecht en bestudeert onder meer informele netwerken en uitsluiting. Prof. dr. Jojanneke van der Toorn is bijzonder hoogleraar LGBT+ Workplace Inclusion aan de Universiteit Leiden en sociaal- en organisatiepsycholoog aan de Universiteit Utrecht.

Ze gaan beiden in op misvattingen rondom diversiteit, bijvoorbeeld "baat het niet dan schaadt het niet". Diversiteitsbeleid kan wel degelijk schade toe brengen als het niet goed wordt uitgevoerd. Ook geven de onderzoekers advies, zoals de aandacht voor symbolische diversiteit. Wie hangt er aan de muur? Wie spreekt er namens de organisatie? Welke feestdagen worden gevierd? Een andere tip gaat over aandacht voor doelgroep-bewust beleid (extra aandacht voor vrouwen, voor collega's van kleur) én voor doelgroep-blind beleid (iedereen wordt gelijk behandeld). Een combinatie hiervan is nodig, zegt Prof. Jojanneke van der Toorn.