5 april 2019

Beatrice de Graaf ontwikkelt lesprogramma over terrorisme, radicalisering en polarisatie

Ter Info introductievideo. Bron: ter-info.nl

Afgelopen week werd er op NOS.nl aandacht geschonken aan het nieuw ontwikkelde lesprogramma Ter Info van prof. dr. Beatrice de Graaf (Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen). Ook het NOS Jeugdjournaal besteedde er aandacht aan.

Stel, er vindt een terroristische aanslag plaats, hoe bespreek je dit als docent dan zo verantwoord mogelijk in de klas? Na de aanslagen in Parijs in 2015 werd terrorisme-expert De Graaf overspoeld met verzoeken om op scholen te komen vertellen over terrorisme, radicalisering en polarisatie. 

Ter Info

Dat bracht haar op het idee om het lesprogramma Ter Info te ontwikkelen. Ter Info is een web-app die docenten helpt om terrorisme op een duidelijke, feitelijke en verbindende manier met leerlingen te bespreken. Ter Info is ontstaan als onderdeel van de Taskforce Utrecht zijn we samen, een initiatief van De Graaf. Afgelopen week werd het programma voor het eerst gebruikt bij basisschool De Regenboog in Utrecht.

Aanslag in Utrecht

Na de aanslag in een tram twee weken geleden, werd de behoefte aan achtergrond over terrorisme alleen maar groter, zegt Remco van de Peut, leerkracht van de basisschool. "Terrorisme is meestal iets van ver weg, maar nu was het dus hier. De kinderen moesten die dag binnenblijven en hun ouders moesten hen van school komen ophalen. Dat was best spannend", vult De Peut aan.

jeugdjournaal

Het NOS Jeugdjournaal woonde een les bij over terrorisme op een Utrechtse basisschool. "Het is eigenlijk best wel erg dat we kinderen al les moeten geven over terrorisme. Maar als er ergens een aanslag is gepleegd, vragen kinderen vaak aan hun leraar of ze bang moeten zijn", aldus De Graaf. Bekijk het fragment hier

Beatrice de Graaf

Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto: Milette Raats
Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto: Milette Raats

Beatrice de Graaf is historicus en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld.