Vernacular Books and Their Readers in the Early Age of Print (c. 1450–1600)

Andrea van Leerdam e.a.

Omslag 'Vernacular Books and Their Readers in the Early Age of Print (c. 1450–1600)'

Vernacular Books and Their Readers in the Early Age of Print (c. 1450–1600), onder redactie van Andrea van Leerdam, Anna Dlabačová (Universiteit Leiden) en John Thompson (Queen’s University, Belfast), verkent verschillende benaderingen om boeken die zijn geschreven in de landstaal en leespraktijken in het Europa van de vijftiende en zestiende eeuw te bestuderen.

Boekproducenten en doelgroepen

Door een gedeelde focus op het materiële boek als interface tussen producenten en gebruikers, onderzoeken auteurs hoe boekproducenten hun doelpubliek zagen en hoe hun vernaculaire boeken werden ontworpen en gebruikt. Drie hoofdstukken belichten de verbanden tussen vernaculariteit en materialiteit vanuit verschillende perspectieven: echte en veronderstelde lezers, mobiliteit van teksten en beelden, en intermedialiteit. Het volume, dat open access beschikbaar is, brengt bijdragen over verschillende regio’s, talen en boektypes met elkaar in dialoog.