Top Ten Fictional Narratives in Early Modern Europe

Helwi Blom e.a.

Omslag van het boek 'Top Ten Fictional Narratives in Early Modern Europe' (2023)

Top Ten Fictional Narratives in Early Modern Europe: Translation, Dissemination and Mediality, geredigeerd door Helwi Blom, Rita Schlusemann (Freie Universität Berlin), Anna Katharina Richter (Universität Zürich) en Krystyna Wierzbicka-Trwoga (Instytut Literatury Polskiej UW), onderzoekt tien van de meest populaire fictieverhalen uit vroegmodern Europa (1470-1800). Het boek is beschikbaar in open access.

Transnationaal perspectief op populaire verhalen

De bestudeerde verhalen zijn: Apollonius, Historia septem sapientum Romae, Amadis de Gaula, Fortunatus, Pierre de Provence et la belle Maguelonne, Melusine, Griseldis, Aesopus - Vita et Fabulae, Reynaert de vos en Till Ulenspiegel. Al deze verhalen zijn gedrukt in verschillende Europese talen en bleven eeuwenlang op de markt.

Top Ten Fictional Narratives in Early Modern Europe combineert benaderingen uit de literatuurwetenschap en de boekgeschiedenis, en biedt, voor het eerst, een transnationaal perspectief op populaire verhalende fictie in vroegmodern Europa. Het boek verkent de ruimtelijk-temporele overdracht van de teksten in verschillende talen, evenals de materialiteit van de edities en de boekhandelaren en drukkers die betrokken waren bij de publicatie ervan.

Zo biedt de studie een ongekend inzicht in de veelzijdige processen die vorm gaven aan de transtemporele en transculturele circulatie van populaire fictieve verhalen en de ontwikkeling van populair drukwerk als vroegmodern uitgeversgenre.