This is Not a Grail Romance: Understanding Historia Peredur Vab Efrawc

Natalia Petrovskaia

Voorkant van het boek This is Not a Grail Romance, geschreven door Natalia Petrovskaia

Onlangs verscheen het boek This is Not a Grail Romance: Understanding Historia Peredur Vab Efrawc van universitair docent Natalia Petrovskaia bij University of Wales Press.

Oorspronkelijk Welshe compositie

In This is Not a Grail Romance wordt antwoord gegeven op een aantal van de belangrijkste vragen rond het middeleeuwse Welshe Arthurverhaal Historia Peredur vab Efrawc. Dit verhaal is een van de weinige overgeleverde middeleeuwse Welshe verhalende composities en is ook een belangrijk lid van de 'Graal'-familie van middeleeuwse Europese verhalen. De studie toont aan dat Historia Peredur een oorspronkelijk Welshe compositie is en geen bewerking van de twaalfde-eeuwse Franse graalroman, zoals eerdere theorieëm suggereerden.

De nieuwe analyse van de structuur van Historia Peredur die hier wordt gepresenteerd toont dat het verhaal even complex is als voorheen werd gedacht. Wel blijkt dat het formeler is en dat het werk het resultaat is van een bewust en ingewikkeld ontwerp. De schijnbare inconsistenties of eigenaardigheden in Historia Peredur kunnen worden begrepen door het te plaatsen in zijn middeleeuwse Welshe culturele context, waardoor de moderne lezer meer waardering krijgt voor zowel het verhaal als de cultuur die het heeft voortgebracht.