The Palgrave Handbook of Music in Comedy Cinema

Emile Wennekes e.a.

Omslag 'The Palgrave Handbook of Music in Comedy Cinema' (2023)

In The Palgrave Handbook of Music in Comedy Cinema gaan Emile Wennekes (Universiteit Utrecht) en Emilio Audissino (Universiteit Linnaeus) in op de onderbelichte relatie tussen muziek en komediefilms door de aard, perceptie en functie van muziek vanuit nieuwe perspectieven te analyseren.

Interdisciplinair

De benadering van Wennekes en Audissino is niet alleen multidisciplinair, maar ook interdisciplinair in het nauwkeurig onderzoeken van de interactie tussen muziek en andere filmische middelen bij het creëren van komedie. Het Palgrave Handbook of Music in Comedy Cinema gaat in op genderrepresentatie, nationale identiteiten en stilistische strategieën en maakt gebruik van input uit cultuurwetenschappen, musicologie, psychologie, cognitivisme, semiotiek, formele en stilistische filmanalyse en psychoanalyse. Het boek is georganiseerd langs de lijnen van theoretisch onderzoek, muziek en komedie binnen nationale bioscopen, en exemplarische case studies van films of auteurs.

Essentiële rol

“Heel veel kijkers vermaken zich met komediefilms, maar het genre kan doorgaans op minder enthousiasme rekenen van filmcritici en wetenschappers”, vertelt Wennekes in NRC (5 januari 2024). In het boek wordt onderzocht waarom dit gebeurt. Zelf is Wennekes wel positief gesteld over komedies en vindt hij ze in bepaalde opzichten juist zeer rijk. “Muziek speelt daarbij een essentiële rol.”

“Voor mij geldt de filmscore van de New Kids-films als een sterk voorbeeld van humoristische filmsound”, zegt Wennekes. Een belangrijke voorwaarde voor een goede toepassing van komische muziek is dat de kijkers wel de muziek horen, maar de personages niet, legt hij uit. In de New Kids-films wordt dit gedaan door de mannen in de film, die zeer masculien en stoer willen overkomen, tegenover de soundtrack van happy hardcore te zetten. “Deze tegenstelling werkt extreem grappig.”

Lees het hele artikel van NRC (5 januari 2024)
Lees meer over dit boek