Special ‘text + kritik’ over Robert Menasse

Robert Menasse

Onder redactie van Ewout van der Knaap, hoogleraar Duitstalige literatuur en cultuur, is een nummer van ‘text + kritik, Zeitschrift für Literatur’ verschenen. Het hele nummer is gewijd aan het werk van Robert Menasse.

Robert Menasse

De schrijver werd o.a. bekroond met de Deutscher Buchpreis 2017 voor ‘Die Hauptstadt’, een roman die in meer dan 25 talen is vertaald. Menasse’s werk is ook in het Nederlands vertaald, o.a. ‘De verdrijving uit de hel’ (2003), ‘Don Juan de la Mancha of de leerschool van de lust’ (2008), ‘De Europese koerier’ (2013), ‘De hoofdstad’ (2017) en ‘De Amerikaanse bril en andere verhalen’ (2021).

text + kritik

Aan het tijdschriftnummer (nr. 234) deden collega’s uit België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Oostenrijk en Polen mee. Van der Knaap zelf schreef een artikel over ‘Die Hauptstadt’ en stelde de vita en een bibliografie samen. Ook Menasse droeg aan het nummer bij.

Prof. dr. Ewout van der Knaap. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. Ewout van der Knaap

Op 18 mei wordt het nummer gepresenteerd tijdens een podiumdiscussie aan de Universität Wien, waaraan behalve Ewout van der Knaap ook Robert Menasse, Eva Schörkhuber en Daniela Strigl meewerken.