Luistertaal-etalage

Illustratie: emdé
Illustratie: emdé

Luistertaal is een laagdrempelige manier van meertalige communicatie waarbij gesprekspartners elk hun eigen taal kunnen blijven spreken omdat de ander deze ook verstaat. In opdracht van de Taalunie en in samenwerking met de Universiteit Utrecht schreven Emmy Gulikers, Mieke Smit en Jan Ten Thije een Luistertaal-etalage met een inventarisatie van projecten in het onderwijs waarin Luistertaal een rol speelt of kan spelen.

Luistertaal-etalage

In de Luistertaal-etalage zijn projecten, initiatieven en onderzoeken verzameld en beschreven. De etalage geeft een goed beeld van projecten waarop kan worden voortgewerkt om nog concretere handvatten voor het gebruik van Luistertaal in de praktijk te ontwikkelen. De komende maanden bekijkt de Taalunie samen met partners welke verdere of nieuwe projecten hiervoor kunnen worden opgezet en opgestart.

De mogelijkheden van Luistertaal

De projecten, initiatieven en onderzoeken zijn verdeeld in vijf categorieën en hoofdstukken: basisonderwijs, voortgezet/middelbaar onderwijs, hoger onderwijs, professionalisering en samenwerkingsverbanden. De Taalunie ziet met Luistertaal kansen om het Nederlands ook in meertalige en internationale contexten te kunnen blijven gebruiken. Bovendien biedt het anderstaligen de mogelijkheid om vroeg met het Nederlands aan de slag te gaan en zo hun vaardigheden hierin verder te versterken.

 

  • Titel: Luistertaal-etalage. De potentie van Luistertaal in onderwijs, professionalisering en samenwerkingsverbanden
  • Auteurs: Emmy Gulikers, Mieke Smit en Jan Ten Thije
  • Uitgever: Taalunie