Filosofie op school: Handboek vakdidactiek filosofie

Vorige maand publiceerde Boom uitgevers het boek Filosofie op school: Handboek vakdidactiek filosofieonder andere geredigeerd door Floor Rombout (Filosofie en Religiewetenschap).

Filosofie op school

Nu filosofie een volwassen schoolvak is geworden, hebben docenten filosofie en studenten aan de lerarenopleiding behoefte aan een handboek als dit. Omdat er aan verschillende universiteiten vanuit uiteenlopende tradities vakdidactiek gegeven wordt, is er gekozen voor een handboek met een redactie, waarin een selectie van auteurs, vakdidactici, docenten en Cito-medewerkers vanuit hun eigen expertise een hoofdstuk hebben geschreven.

Dit handboek is bedoeld als een handleiding voor beginnende docenten filosofie in het voortgezet onderwijs. Verder biedt het verdieping voor ervaren docenten, en laat het de diversiteit van het schoolvak filosofie zien, zowel in Nederland als in Vlaanderen. Een van de redenen dat filosofie vertragen is, is omdat filosofen altijd vragen ‘waarom’. De vraag waarom een school filosofie zou moeten aanbieden, wordt met dit boek beantwoord.

• Titel: Filosofie op school: Handboek vakdidactiek filosofie
  • Redacteurs: Desiree Berendsen, Natascha Kienstra, Kirsten Poortier en Floor Rombout
  • Uitgever: Boom uitgevers Amsterdam
  • ISBN: 9789024431359