Eredoctoraat voor socioloog Marco van Leeuwen

Marco van Leeuwen
Prof.dr. Marco van Leeuwen

Op 21 oktober ontvangt de Utrechtse hoogleraar Historische Sociologie Marco van Leeuwen een eredoctoraat aan de Zweedse Umeå University. Van Leeuwen wordt benoemd tot eredoctor voor zijn onderzoek naar sociale ongelijkheid wereldwijd, van 1500 tot heden.

De Utrechtse socioloog onderzoekt het welzijn van mensen in zowel het heden en verleden als in verschillende landen. Hij bekijkt bijvoorbeeld per land hoe het gesteld is met de filantropie, de armenzorg, de onderlinge hulp en de mate waarin mensen zich kunnen verzekeren.

Samen met hoogleraar Sociologie Ineke Maas heeft Van Leeuwen gewerkt met historisch-demografische data van de Demographic Database (DDB/CEDAR) van de Umeå University. Van Leeuwen: “We hebben met collega’s aldaar, en elders, ook gewerkt aan een manier om beroepen vergelijkbaar te maken tussen landen en over de tijd: HISCO. En de daarop gebaseerde maat van sociale klasse: HISCLASS."