One Book One Campus 2024

Anton de Kom (ca. 1924)
Anton de Kom, ca. 1924

One Book One Campus is een gezamenlijk lees-evenement van de Universiteit Utrecht dat als doel heeft om ons begrip van de wereld en onszelf te vergroten door samen een goed boek te lezen. Via One Book One Campus kun je met anderen in gesprek gaan. Ditmaal nodigen we iedereen op de universiteit uit om Wij Slaven van Suriname te lezen van de antikoloniale schrijver, dichter en activist Anton de Kom (1898-1945).

Wij slaven van Suriname

Anton de Kom (1898-1945) was een Surinaamse anti-koloniale schrijver, activist en dichter. De Kom streed voor gelijke rechten voor arbeiders in Suriname. Vanwege dit werk werd hij door de koloniale machthebbers gearresteerd en verbannen naar Nederland. In de Tweede Wereldoorlog verzette hij zich tegen de nazi's en werd opgepakt. Hij stierf in concentratiekamp Neuengamme. Zijn boek Wij slaven van Suriname, de eerste geschiedenis van Suriname door een Surinaamse auteur, is een vlammende kritiek van drie eeuwen Nederlandse koloniale overheersing. In 2020 werd De Kom opgenomen in de Canon van Nederland. In 2023 kreeg Anton de Kom eerherstel en maakte de Nederlandse regering officieel excuses aan zijn erfgenamen.

Koop nu je boek

omslag De Kom Wij Slaven van Suriname
Omslag Wij slaven van Suriname

Met de knop hieronder bestel je nu je boek met flinke korting in de UU-webshop (slechts € 7,50). Je kunt je boek vervolgens ophalen bij het afhaalpunt dat je aangeeft bij je bestelling. Op vertoon van je bevestigingsmail krijg je je boek mee.

Lees je liever digitaal? Via de DBNL is het boek gratis te downloaden; via de bibliotheek is het ook te leen als luisterboek (voor leden). Dit geldt alleen voor de Nederlandse versie.

Meet & Read Sessies

Nieuwsgierig naar Wij slaven van Suriname maar nog geen tijd gehad om het te lezen? Kom naar een Meet & Read in de UB Science Park, Binnenstad of online! Tijdens deze sessies lezen we een passage en gaan erover in gesprek. Voorbereiding is dus niet nodig!

27 maart Babs Gons & Karin Amatmoekrim

Babs Gons ©Annaleen Louwes & Karin Amatmoekrim ©Ilja Keizer

Op 27 maart vond er een publieksavond plaats met o.a. Dichter des Vaderlands Babs Gons en schrijfster Karin Amatmoekrim in de Bibliotheek Neude. Babs Gons en Karin Amatmoekrim droegen allebei voor uit eigen werk, werden geïnterviewd door Natalja Macnack en gingen in gesprek met het publiek. Je kunt de avond hier terugkijken.

18 maart Cover to Cover avond

Op 18 maart was er een Cover to Cover avond van Studium Generale. Interdisciplinair wetenschapper prof.dr. Guno Jones (VU) vertelde over de doorwerking van het Nederlandse koloniale verleden in onze samenleving en het belang van De Kom in het huidige politieke klimaat. Kijk hier de lezing terug.

Schrijfwedstrijd

Roept Wij slaven van Suriname ideeën bij je op waar je graag iets mee wil doen? Wat zou je Anton de Kom schrijven als hij er nog was? Zet je gedachten en ideeën op papier door een creatieve respons op het boek te schrijven in de vorm van een 'Brief aan Anton de Kom', en je maakt kans om €150,- te winnen.

Stuur je creatieve respons uiterlijk zondag 17 maart om 23.59 naar onebookonecampus@uu.nl. Kijk hieronder voor de details en de richtlijnen.

Verder lezen/kijken/luisteren

Wil je zelf aan de slag met het boek door bijvoorbeeld een leesgroep te organiseren? Ga je gang! Als je benieuwd bent hoe het boek te koppelen is aan verschillende disciplines, raadpleeg dan de Resource Guide die we hebben gemaakt ter inspiratie!

Resource Guide

Museum De Lakenhal in Leiden heeft momenteel een tentoonstelling genaamd Strijden Ga Ik - over hoe de Surinaamse Studenten Unie in de jaren 60 het werk van Anton de Kom herontdekt en uit de vergetelheid brengt.

Filmmaker Ida Does maakte in 2012 een documentaire over Anton de Kom, genaamd 'Peace, Memories of Anton de Kom'. Daarin blikken drie van zijn kinderen, allemaal al in de tachtig, terug op hun jeugd.

In aflevering 21 van de podcast Unsettling Knowledge kom je er o.a. achter waarom Wij slaven van Suriname zo'n belangrijk boek is. Luister via Spotify of SoundCloud

Sarah Adams (UU) schreef voor de Universiteit Gent een dossier voor leesgroepen over Wij slaven van Suriname. Dit dossier biedt achtergrondinformatie, discussievragen en een literaire analyse van zijn boek.

Dossier voor leesgroepen

Contact

Vragen of suggesties? Je kunt ons bereiken via onebookonecampus@uu.nl; volg One Book One Campus op social media via de onderstaande knoppen.

One Book One Campus is een samenwerking tussen EDI en de stuurgroep Slavernijverleden en kolonialisme. Projectleider: dr. Agnes Andeweg

De Universiteit Utrecht is partner in het Leesoffensief Utrecht.

• Er zijn momenteel geen evenementen van dit organisatieonderdeel of thema.