Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com
20 september 2018
TOS is nog onbekend maar komt zeker zo vaak voor als dyslexie en vaker dan autisme.
© iStockphoto.com
28 augustus 2018
Op 27 augustus verscheen in DUB een artikel over de Taalunie Docentencursus die afgelopen week plaatsvond aan de UU.
Prof. dr. Mario Alinei
23 augustus 2018
Op 8 augustus 2018 overleed emeritus hoogleraar Italiaans Mario Lucio Alinei, die van 1959 tot 1987 verbonden was aan de Universiteit Utrecht.
RSS

Agenda

21 september 2018 16:15 - 17:15
Op 21 september verdedigt Jet Hoek haar proefschrift 'Making sense of discourse'.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid