Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

DWDD met Matthijs van Nieuwkerk. Bron: YouTube (still)
30 maart 2020
Hugo Quené legt op Instagram uit waarom Matthijs van Nieuwkerk zo snel lijkt te praten.
© iStockphoto.com
26 maart 2020
Adviezen van de overheid zijn soms tegenstrijdig of voor velerlei interpretatie vatbaar, stelt Bregje Holleman in 'De Volkskrant'.
© iStockphoto.com
13 december 2019
Engels leren kan ook met minder grammatica, blijkt uit onderzoek van Leslie Piggott.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com
21 april 2020 20:00 - 21:30
Op 21 april geeft prof. dr. Els Stronks een lezing over het onderwerp 'Creativiteit in taal: hoe creatief schrijven en creatief denken (kunnen) samenhangen’.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid