Utrecht Institute of Linguistics OTS

Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

Tekster - lesmethode voor schrijfvaardigheid basisschoolleerlingen
20 januari 2017
De Universiteit Utrecht, de Universiteit Utrecht Holding BV en Tekster sloten een licentieovereenkomst waarmee Tekster commercieel aangeboden mag worden.
20 december 2016
De projecten gaan over eigendom, macht, markt, over kennis in Indonesië, en over taal: betekenis, tijd, taalontwikkeling en Afrikaanse trommeltaal.
Prof. dr. Rick de Graaff
20 december 2016
Het lectoraat richt zich op versterking van het taaldidactisch onderwijs in de lerarenopleiding en in de onderwijspraktijk.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com/Juanmonino
3 februari 2017 10:00 - 12:15
Workshop ter ere van de promotie van taalwetenschapper Eva Poortman over de effecten van conceptuele kennis op de interpretatie van meervoudsconstructies.
© iStockphoto.com/jozsef73
3 februari 2017 14:30 - 15:45
Dit proefschrift toont aan dat inhoudswoorden – werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden - een effect hebben op de logische interpretatie van meervoudzinnen.
© iStockphoto.com/peterhowell
3 juli 2017 - 5 juli 2017
Van 3-5 juli 2017 organiseert de faculteit Geesteswetenschappen de vierde Digital Humanities Benelux conferentie.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid

Utrecht Institute of Linguistics OTS