Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

3 oktober 2019
Schrijven voor de wetenschap helpt je om je wetenschappelijke schrijfvaardigheden op orde te krijgen.
© iStockphoto.com
19 augustus 2019
In radio-uitzending Focus vertelt Gerrit Bloothooft over de populariteit van 'Anne', 'Anna' en 'Annie'.
9 juli 2019
Meer dan 1000 Digital Humanities onderzoekers komen samen in Utrecht voor het Digital Humanities Congres 2019.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com
30 januari 2020 09:00 - 17:00
De 30e Meeting of Computational Linguistics in The Netherlands (CLIN 30) vindt plaats op 30 januari 2020.
6 maart 2020 09:00 - 17:00
Op vrijdag 6 maart 2020 vindt TaalStaal plaats. Het thema van het congres is 'Taal voor nu en later'.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid