Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

13 oktober 2017
Tijdens Webinar Week (23 tot en met 26 oktober 2017) zijn er twee webinars over masterprogramma's in de geesteswetenschappen.
© iStockphoto.com/ismagilov
13 oktober 2017
NEMO Kennislink (10/10) interviewde Björn ’t Hart over zijn proefschrift over de relatie tussen taal en emotie, dat hij op 29 september succesvol verdedigde.
lab over luistertaal
12 oktober 2017
Een verslag van het DRONGO Talenfestival vanuit het departement Talen, Literatuur en Communicatie
RSS

Agenda

© iStockphoto.com/johavel
15 december 2017 10:30 - 11:45
Anne van Leeuwen onderzocht temporele relaties in gesprekken. Spreken op de 'beat' van je gesprekspartner, zorgt voor een wederzijds gevoel van verbondenheid.
© iStockphoto.com/
18 december 2017 12:45 - 14:00
Op 18 december verdedigt Zenghui Liu haar proefschrift waarin ze het ontwikkelingspad van prosodische focusmarkering bij Bai-Mandarijnse tweetaligen onderzocht.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid