Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com
25 maart 2019
Tessa van Charldorp brengt knelpunten op gebied van ziekenhuiscommunicatie in kaart.
© iStockphoto.com
11 maart 2019
Vanaf het schooljaar 2019-2020 wordt de Olympiade Nederlands in Vlaanderen en Nederland voor het eerst gehouden.
Prof. dr. Aoju Chen. Foto: Ivar Pel
5 maart 2019
Aoju Chen is betrokken bij het onderzoek ‘Waar hoor ik thuis?’ binnen het strategische thema Dynamics of Youth van de Universiteit Utrecht.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com
5 april 2019 09:00 - 17:30
Op vrijdag 5 april vindt in Utrecht de Sociolinguistics Circle 2019 plaats.
© iStockphoto.com
8 april 2019 16:15 - 17:15
Op 8 april zal Mengru Han haar promotieonderzoek 'De rol van prosodische input bij het leren van woorden' verdedigen.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid