Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com
4 mei 2018
Utrechtse taalwetenschappers gaan proberen om hypotheekaktes leesbaarder te maken. Dat is hard nodig, want het is een van de onbegrijpelijkste tekstgenres.
4 mei 2018
Hilde Kooiker-den Boer gaat onderzoek doen naar het effect van genredidactiek in lessen Wetenschap & Technologie.
11 april 2018
CLARIAH PLUS is een nationale infrastructuur voor de Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen.
RSS

Agenda

Prof. dr. Roberta D’Alessandro
7 juni 2018 16:15 - 17:15
Prof. dr. Roberta D’Alessandro is hoogleraar Syntaxis en Taalvariatie.
© iStockphoto.com
8 juni 2018 16:15 - 17:15
Anja Goldschmidt brengt de regels in kaart die bepalen hoe we werk- en bijwoorden begrijpen. Onze kennis en ervaring over de wereld beïnvloedt dit begrip.
5 oktober 2018 19:30 - 6 oktober 2018 02:00
Het enige echte kunst & wetenschapsfestival van Utrecht. Deze editie staat volledig in het teken van extremen.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid