Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

24 maart 2017
Sterre Leufkens besprak opvallende taalfeiten op de radio naar aanleiding van haar onlangs verschenen boek 'Opzienbarende ontdekkingen over taal'.
Babylab. Foto Ed van Rijswijk
22 maart 2017
Brigitta Keij sprak in Nieuws en Co (20 maart 2017) over haar promotieonderzoek naar het gebruik van klemtonen door baby’s voor het leren van taal.
Prof. dr. Franciska de Jong - foto: Eric Brinkhorst
17 maart 2017
Verslag Studium Generale met Franciska de Jong, over het gebruik van big data in de taalwetenschap.
RSS

Agenda

Foto Ed van Rijswijk
31 maart 2017 14:30 - 15:45
Brigitta Keij onderzocht tijdens haar promotieonderzoek de vroege verwerving van taalritme en het gebruik daarvan in spraaksegmentatie.
Prof. dr. Yoad Vinter Seggev
10 april 2017 16:15 - 17:15
Op 10 april 2017 houdt Yoad Winter zijn oratie met de titel 'Bomen en Bossen: De Formele Semantiek van Collectiviteit'.
© iStockphoto.com/peterhowell
3 juli 2017 - 5 juli 2017
Van 3-5 juli 2017 organiseert de faculteit Geesteswetenschappen de vierde Digital Humanities Benelux conferentie.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid