Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com/Juanmonino
29 mei 2017
Het middelbaar onderwijs besteed te weinig tijd aan taalkunde, volgens Jan Don en Marjo van Koppen moet dit veranderen.
Prof. dr. Michael Burke
12 mei 2017
Michael Burke is redacteur van het vier-delige boek 'Stylistics', waarin de belangrijkste ontwikkelingen en verworvenheden in de stilistiek uiteengezet worden.
Illustratie emdé
2 mei 2017
Op vrijdag 21 en zaterdag 22 april vond de tweedaagse conferentie plaats ter gelegenheid van het 12.5 jarig bestaan van de master Interculturele Communicatie.
RSS

Agenda

30 mei 2017 19:30 - 21:00
Op dinsdag 30 mei geeft taalwetenschapper Jorik van Engeland voor Faces of Science een lezing over de dynamiek in de Nederlandse taal in de vroegmoderne tijd.
2 juni 2017 10:30 - 11:45
Op 2 juni verdedigt Erin Pretorius haar proefschrift over de syntaxis van plaatsbepalende voorzetsels in het Afrikaans.
© iStockphoto.com/wildpixel
28 juni 2017 10:30 - 11:45
In haar proefschrift ontwikkelt Heidi Klockmann een systeem voor het analyseren van woorden die tegelijkertijd wel en geen zelfstandig naamwoord zijn.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid