Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com/Grafissimo
20 juni 2017
Veel mensen ergeren zich aan de uitspraak van televisiepresentatoren, zo bleek uit een enquête van de VPRO-gids. Taalkundige Koen Sebregts duidt de uitkomsten.
© iStockphoto.com/middelveld
16 juni 2017
Men gelooft maar wat graag dat de Nederlandse taal bedreigd wordt. Maar onderzoek wijst uit dat het er juist goed voor staat, zegt Sterre Leufkens in een blog.
Babylab. Foto Ed van Rijswijk
9 juni 2017
DUB, de onafhankelijke nieuwssite van de Universiteit Utrecht, bezocht het Babylab van de universiteit en brengt verslag uit.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com/wildpixel
28 juni 2017 10:30 - 11:45
In haar proefschrift ontwikkelt Heidi Klockmann een systeem voor het analyseren van woorden die tegelijkertijd wel en geen zelfstandig naamwoord zijn.
© iStockphoto.com/peterhowell
3 juli 2017 - 5 juli 2017
Van 3-5 juli 2017 organiseert de faculteit Geesteswetenschappen de vierde Digital Humanities Benelux conferentie.
© iStockphoto.com/GeorgeRudy
10 juli 2017 13:15 - 17:00
Het symposium is verbonden aan de zomerschool Neurocognitive methods in infant and toddler research.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid