Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werkt een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke en andere maatschappelijke vragen, in samenwerking met maatschappelijke instellingen en bedrijven. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht. Kijk bij Samenwerken voor meer informatie over tweetalig opgroeien, diversiteit in taal en cultuur op school, begrijpelijke taal en taal en migratie.

Nieuws

© iStockphoto.com
23 januari 2019
Het is voor het eerst dat de ontwikkeling van het taalgebruik in Nederlandse romans en kranten over een langere periode is onderzocht.
21 januari 2019
Begin 2019 is het boek 'Syntax of Dutch: Coordination and Ellipsis' van Hans Broekhuis en Norbert Corver verschenen bij AUP.
© iStockphoto.com
17 december 2018
De kerststol is een feeststol geworden en de kerstmarkt moeten we voortaan wintermarkt noemen.
RSS

Agenda

© iStockphoto.com
2 februari 2019 09:00 - 17:00
Op 2 februari 2019 vindt in Utrecht de volgende Grote Taaldag plaats. De call for papers en de registratie zijn geopend.
RSS
Expertises: meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid