Zonder topdocenten geen geschiedenis

Een opperkoopman van de VOC, Aelbert Cuyp, ca. 1640 - ca. 1660 © Rijksmuseum

Op 31 oktober werd bekend wie Geschiedenisleraar van het Jaar 2020 is geworden. Dr. Hanneke Tuithof, vakdidacticus geschiedenis, gaf samen met een team de verkiezingsprocedure vorm en vertelde hierover tijdens de livestream van het evenement.

Dr. Hanneke Tuithof. Foto: Babet Hogervorst
Dr. Hanneke Tuithof

Geschiedenisleraar van het Jaar

De verkiezing is een initiatief van het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief waarin geschiedenisdocenten centraal worden gezet. "Vanaf het begin af aan hebben we deze verkiezing heel serieus genomen," vertelt Tuithof. Leraren worden door leerlingen voorgedragen en vervolgens beoordeeld op basis van gefilmde lessen, gesprekken met collega's en leerlingen en een opdracht.

De kracht van geschiedenis

"Wij vinden geschiedenis een superbelangrijk vak, misschien wel het belangrijkste vak," benadrukt Tuithof. Kennis van geschiedenis is namelijk onmisbaar als je de wereld om je heen wilt begrijpen. Om deze cruciale kennis goed over te brengen zijn topdocenten nodig.