Zit! Blijf! En eet vegan!

NRC

Niet iedereen geeft zijn huisdier vlees. Sommige eigenaren geven hun hond of kat veganistisch voer. Is dat goed voor ze?

(...)

Prima, zou je zeggen. Toch is niet iedereen het daarmee eens. Zoals Wouter Hendriks, hoogleraar diervoeding aan Wageningen University & Research. Volgens Hendriks doet het vegan voedsel afbreuk aan de smaak, de structuur en de sensatie van eten. „En dus aan het welzijn van het dier. Je kan zelf ook je ontbijt door de blender gooien en met een rietje naar binnen werken, maar dat willen we liever niet.”

Bovendien, zegt hij, kunnen dieren in het vegan voer mogelijk waardevolle voedingsstoffen missen. „Dat hebben we eerder gezien bij katten die klinisch blind werden en vergrote harten kregen.” Na langdurig onderzoek kwamen experts erachter dat de katten de stof taurine misten, die praktisch alleen in dierlijk weefsel voorkomt. En: „Dierlijke eiwitten zorgen van nature voor een optimale zuurtegraad van de urine. Een recente wetenschappelijke publicatie stelt dat er specifieke componenten aan vegan voeders moeten worden toegevoegd om die zuurtegraad te verlagen. En dat gebeurt in veel gevallen niet.”

Aan het veganistische voer van een kat moeten dus de nodige synthetische stoffen worden toegevoegd, zegt Esther Hagen-Plantinga, universitair docent diervoeding aan de Universiteit Utrecht. „Maar de langetermijneffecten op de gezondheid van de katten die vegan eten is nog onvoldoende getest. Dus we weten niet of dit goed is.” En zolang dat onduidelijk is, „blijf ik er gereserveerd over. Ik ben geen ethicus, maar ik heb er moeite mee wanneer we met allerlei kunst- en vliegwerk onze huisdieren gaan aanpassen aan ónze wensen.”

Het volledige artikel is verschenen in NRC Handelsblad, 5 april 2018.