Zes projectvoorstellen gehonoreerd voor joint PhD-programma UU en KU Leuven

Selectiecommissies van de KU Leuven en de Universiteit Utrecht hebben in een eerste gezamenlijke ronde projectvoorstellen geselecteerd, die gefinancierd gaan worden in het kader van KU Leuven’s Global PhD-programma. Dat wil zeggen dat de promovendi bij goed gevolg aan beide instellingen zullen promoveren, en minimaal 25% van hun tijd bij de partneruniversiteit aan het werk zijn.

De KU Leuven is één van de strategische partners van de UU. De UU en de KU Leuven willen de banden instellingsbreed intensiveren en beter van elkaars kwaliteiten profiteren. Hiervoor heeft de UU samen met KU Leuven eind 2020 een call uitgezet voor Joint PhD-trajecten. Dit resulteerde in 43 inzendingen. Zowel in Leuven als in Utrecht beoordeelde een selectiecommissie welke voorstellen gefinancierd zouden moeten worden. Over de eindselectie moesten beide commissies het gezamenlijk eens worden.

Projecten die gefinancierd worden door KU Leuven

• Mapping gene regulatory networks in the era of single-cell multi-omics (betrokken onderzoeker UU: Alexander van Oudenaarden, Hubrecht Instituut)
  • Compensation for fear damage in environmental cases (betrokken onderzoeker UU: Ivo Giesen, REBO)
  • Closed-loop clothing recycling in a circular economy – Towards indicators for fibre recyclability(betrokken onderzoeker UU: Ernst Worrell, Geowetenschappen)

Projecten die gefinancierd worden door UU

• Scaling-up sustainable finance solutions (betrokken onderzoekers UU: Kees Koedijk, Helen Toxopeus, Friedemann Polzin, REBO)
  • My better self: the use of virtual reality exposure in socially anxious adolescents (betrokken onderzoekers UU: Iris Engelhard, Katharina Meyerbröker, Sociale Wetenschappen/Psychologie)
  • Towards an ALS prevention programme (betrokken onderzoekers UU: Michael van Es en Leonard van den Berg, UMCU)

Intensivering multidisciplinair onderzoek

Alle faculteiten van de Universiteit Utrecht hebben al betekenisvolle - en vaak al langlopende - banden met de KU Leuven. De collegebesturen hebben vorig jaar afgesproken ook op instellingsniveau de samenwerking te intensiveren. Het enthousiasme is groot om de relaties verder te verstevigen én de komende jaren te bouwen aan langere(ook multidisciplinaire) termijnagenda’s. De intentie is dat naast onderzoek ook onderwijssamenwerkingsopties worden geëxploreerd.