Wiskunde B-dag

Donderdag 29 maart was de prijsuitreiking van de Wiskunde B-dag 2017, één van de wedstrijden die het Freudenthal Instituut jaarlijks organiseert in het kader van wiskunde voor teams. Jaarlijks nemen zo’n 4000 leerlingen (ruim 1000 teams) van ongeveer 100 scholen deel aan dit evenement waarbij leerlingen een dag lang aan een wiskundig probleem werken.

Dit jaar was het onderwerp Pijlenklokken; een soort meetkunde van de klok. Daarbij onderzochten de leerlingen het verband tussen modulo rekenen (een soort klok-rekenen) en bijbehorende plaatjes op de klok. Je kunt vervolgens talloze algemene observaties doen over bijvoorbeeld het aantal lusjes, symmetrie of evenwijdige lijnen, en daar dan een verklaring voor zoeken met behulp van de bijbehorende formule. In deze video kun je meer leren over het onderwerp en via deze link kun je zelf experimenten.

De betrokken docenten selecteerden het beste werkstuk van de deelnemende teams op hun school. Deze werkstukken werden door de docenten onderling vergeleken en daar sprongen tien werkstukken uit. Aan de jury de taak om deze tot slot op volgorde te leggen. Het unaniem tot winnaar verkozen team is dit jaar het team van het Ulenhofcollege uit Doetinchem. Zij en de andere top-teams zijn tijdens de prijsuitreiking in het zonnetje gezet.