Wetenschappers gezocht om in gesprek te gaan met bibliotheekbezoekers

Even over morgen, editie 2021 (foto: Lize Kraan)

Ben jij onderzoeker aan de Universiteit Utrecht of UMC Utrecht en zou je graag bijdragen aan een beter begrip van wetenschap én buiten de academische bubbel komen? Zou je graag contact willen maken met een breed en divers publiek, om met hen te praten over wetenschap en samenleving? Dan is dit misschien iets voor jou. Bij het Centrum voor Wetenschap en Cultuur zijn we op zoek naar wetenschappers die mee willen doen aan het programma “Even over morgen”. Aanmelden kan via dit aanmeldformulier.

Wat is het?

In het najaar van 2021 gingen Utrechtse bibliotheekbezoekers in gesprek met onderzoekers van de Universiteit Utrecht en UMC Utrecht. Ze hadden het over hun dromen, wensen en zorgen voor de toekomst. Uit de gesprekken ontstonden meer dan 500 vragen voor de wetenschap. Nu is het tijd om de antwoorden te gaan zoeken. In november 2022 gaan we terug naar de verschillende bibliotheken in de stad. Samen gaan we op zoek naar antwoorden op de vragen die toen zijn gesteld.

Wat doe jij?

Je gaat in gesprek met bibliotheekbezoekers over een vraag die gesteld is in het najaar van 2021. Je voert een open gesprek waarbij je vraagt naar de ervaringen van bezoekers met dit thema, en vraagt door over hoe je écht zeker kan weten of iets klopt. Op jouw beurt vertel je ook iets over hoe jij daar in je werk als onderzoeker mee bezig bent. Op die manier kun je aan public engagement doen, een thema dat de laatste tijd meer aandacht en waardering krijgt aan de universiteiten.

Wat bieden wij?

Om de gesprekken met bezoekers zo soepel mogelijk te laten verlopen, bieden we een dialoogtraining met een trainer aan. Hierbij leer je onmisbare skills zoals luisteren, doorvragen, het lezen van lichaamstaal en omgaan met moeilijke vragen. Vaardigheden waar je altijd wat aan hebt! Vanuit het Centrum voor Wetenschap en Cultuur regelen wij alle organisatie en ondersteuning. Je krijgt een vergoeding in bonnen als dank voor je tijd.

Dit is hoe collega’s die vorig jaar meededen het hebben ervaren:

• “Inspirerend en verrijkend om gesprekken te voeren met kinderen en volwassenen waar ik normaal niet zo snel mee in contact zou komen, over onderwerpen die we allebei belangrijk vinden.”

• “Ik vond het leuk om te zien hoe verschillende mensen nadenken over maatschappelijke thema's en te meer te weten te komen over hun persoonlijke ervaringen met deze thema's.”

• “Ik heb er bijzonder veel plezier aan beleefd om de UU wat dichter bij de Utrechter te brengen.”

Tijdsindicatie:

De training kost één dagdeel en vindt plaats op dinsdag 25 oktober van 14:30 – 17:30 of woensdag 26 oktober van 9:30 – 12:30 in de binnenstad van Utrecht. Je kunt zelf aangeven welk dagdeel je voorkeur heeft. Daarnaast vragen we elke onderzoeker om twee dagdelen in de eerste twee weken van november vrij te maken om bij een bibliotheek in Utrecht op bezoek te gaan. Als je meer dagdelen beschikbaar bent, mag dit ook. Thuis heb je geen voorbereidingstijd.

Ben je geïnteresseerd? Geef je dan uiterlijk 20 oktober op via dit aanmeldformulier. Voor meer vragen kun je terecht bij Laura Mol (l.w.m.mol@uu.nl).