Wat zijn de parallellen tussen dierlijk en menselijk gedrag?

Frans de Waal: What are the parallels between human and animal behaviour?

Prof. dr. Frans de Waal onderzoekt dierlijk gedrag. Volgens De Waal kan het gedrag van dieren ons veel vertellen over de ontwikkeling van kinderen. “Er zijn veel parallellen tussen die twee. Logisch, want mensen zijn dieren. Het voelt misschien niet zo, maar er zijn op allerlei vlakken overeenkomsten.”

Menselijk gedrag is op dezelfde manier georganiseerd als bij dieren, stelt De Waal. “Het leercomponent en ontwikkelingscomponent bijvoorbeeld, maar ook de genetische en biologische componenten. Allemaal vormen ze de bakens van zowel menselijk als dierlijk gedrag.”

Voor zijn onderzoek werkt De Waal samen met andere disciplines. “Ik werk samen met filosofen omdat ik als evolutiebioloog ook geïnteresseerd ben in morele evolutie.” Maar De Waal gaat ook de samenwerking aan met neurowetenschappers voor een onderzoek met knaagdieren. “In dit onderzoek gebruikten ze mijn gedrag paradigma op onder andere woelmuizen.”

Dynamics of Youth

Dynamics of Youth is een van de vier strategische thema’s van de Universiteit Utrecht. Dynamics of Youth verbindt excellent kinder- en jeugdonderzoek uit alle zeven faculteiten, en zoekt het antwoord op een cruciale vraag voor volgende generaties: hoe kunnen we onze kinderen helpen bij hun ontwikkeling tot gebalanceerde individuen, die zich succesvol kunnen handhaven in een snel veranderende omgeving?

Prof. dr. Frans de Waal