Video: Onderzoekers delen hoe ze wateronderzoek uitvoeren voor World Water Day

Op 22 maart is het World Water Day, en het thema van dit jaar is Valuing Water (Water Waarderen). Water heeft verschillende waarde voor verschillende mensen: welke waarde heeft water voor jou? In twee korte video's vertellen Geowetenschappen-onderzoekers Philip Kraaijenbrink en Arthur Lutz waar hun wateronderzoek over gaat: van de impact van klimaatverandering op water en watervraag, tot duurzaam waterbeheer.

Philip Kraaijenbrink

Het hooggebergte in Azië vormt een belangrijke bron van water voor de dichtbevolkte gebieden stroomafwaarts. In het Pan-Third Pole Environment project werkt de Universiteit Utrecht aan inzicht in de grootschalige effecten van klimaatverandering op de watervoorziening in de regio, en op de effecten van sociaaleconomische ontwikkeling op de vraag naar water. In deze video legt onderzoeker Philip Kraaijenbrink uit hoe grootschalige teledetectie en modelleringstools hiervoor worden gebruikt.

Arthur Lutz

Het stroomgebied van de Indus in Azië is een van de meest waterarme gebieden op onze planeet. De Universiteit Utrecht leidt SustaIndus; een interdisciplinair wetenschappelijk project ter ondersteuning van duurzaam waterbeheer en het bereiken van de VN Sustainable Development Goals voor water, voedsel en energie in deze hotspot voor klimaatverandering. In deze video legt onderzoeker Arthur Lutz uit hoe modelleringsinstrumenten worden gebruikt om dit te doen.