UYA-lid Niko Wanders en vijf andere Utrechtse onderzoekers ontvangen ERC Starting Grant

1,5 miljoen euro voor een eigen onderzoeksteam of programma

logo european research council

Zes onderzoekers verbonden aan de Universiteit Utrecht ontvangen dit jaar een ERC Starting Grant. De European Research Council kent de beurs van 1,5 miljoen euro toe aan UYA-lid Niko Wanders. Ook UU-onderzoekers Yang Yao, Frederik Verweij, Daan Weits, Floris Schuiling en Daan van Uhm ontvangen de beurs. Dankzij de beurs kunnen ze een eigen onderzoekproject opzetten, een onderzoeksteam samenstellen en wetenschappelijke ideeën uitwerken.

Unravelling the mechanisms behind Multi-Year Droughts

Ik wil met behulp van de beurs de complexiteit achter meerjarige droogtes uitpluizen.

Project MultiDry

Niko Wanders

De laatste decennia komen meerjarige droogtes steeds vaker voor. Dit fenomeen zien we over de hele wereld, bijvoorbeeld in Chili, Zuid-Afrika, Californië, maar ook Nederland (bijvoorbeeld in 2018-2020). De droogtes hebben negatieve gevolgen voor onder andere landbouw, drinkwater, energievoorziening en ecosystemen. In tegenstelling tot normale droogtes duurt het bij meerjarige droogtes jaren tot decennia om deze effecten terug te draaien. Deze lange droogtes komen steeds vaker voor en gaan alleen maar langer duren en vaker voorkomen in de toekomst door klimaatverandering.

Lange droogteperioden verschillen fundamenteel van ‘normale’ droogteperioden. Het MultiDry project wil de complexiteit achter meerjarige droogtes uitpluizen, en de oorzaken en interacties met vegetatie, grondwatersystemen en watergebruik door mensen in kaart brengen. De resultaten uit dit onderzoek worden gepresenteerd aan beleidsmakers en watermanagers wereldwijd, zodat zij voorbereid kunnen zijn op toekomstige droogtes en de gevolgen kunnen beperken.

De European Research Council (ERC) reikt dit jaar aan 408 wetenschappers een ERC Starting Grant uit. Zes van deze laureaten zijn verbonden aan de Universiteit Utrecht. De financiering bedraagt in totaal 636 miljoen euro en maakt deel uit van het Horizon Europe-programma.