Utrecht University Award for Excellence in Pharmacy 2019

Utrecht Award voor prof. Hans-Georg Eichler, senior medical officer of EMA

De Utrecht University Award for Excellence in Pharmaceutical Research 2019 wordt dit jaar uitgereikt aan Hans-Georg Eichler, senior medical officer van het Europees Geneesmiddelenagentschap EMA. Eichler neemt de prijs persoonlijk in ontvangst tijdens de Departementsdag van Farmaceutische Wetenschappen op 28 juni.

De Utrecht University Award for Excellence in Pharmacy is een terugkerende farmacieprijs, die twee variaties kent: in de even jaren wordt hij uitgereikt aan iemand uit het farmaceutische bedrijfsleven en in de oneven jaren gaat de prijs naar een wetenschapper die uitblinkt in farmaceutisch onderzoek. Om de onderlinge verbintenis van de farmaceutische gemeenschap wereldwijd te versterken, worden enkel kandidaten voorgedragen van buiten Utrecht.

De Utrecht University Award for Excellence in Pharmaceutical Research 2019 gaat naar Hans-Georg Eichler, senior medical officer van het Europees Geneesmiddelenagentschap EMA, dat sinds dit jaar in Nederland is gevestigd. “Hans-Georg Eichler is een toponderzoeker die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor de farmaceutische wetenschap”, zegt professor Bert Leufkens, die Eichler voor de award heeft voorgedragen. “Hij is een van de grondleggers van de regulatory sciences. Hij heeft al vroeg ingezien dat als je geneesmiddelen goed bij de patiënt wilt krijgen, je dicht bij de wetenschap moet blijven. Eichler is zelf een wetenschapper en een echte verbinder tussen de academici, de industrie en regulators.”

Ik ben opgetogen over het winnen van deze prestigieuze prijs die het belang onderschrijft van regulatory science.

Hans-Georg Eichler is vereerd de award in ontvangst te mogen nemen op 28 juni en kijkt uit naar het evenement. “Als EMA-onderzoeker ben ik opgetogen over het winnen van deze prestigieuze prijs die het belang onderschrijft van regulatory science. Het reflecteert ook op de groeiende samenwerking tussen het Europees Geneesmiddelenagentschap en academici, en specifiek de succesvolle interactie met Universiteit Utrecht, die een gevestigde track record heeft op dit terrein.”

De prijs wordt uitgereikt op 28 juni tijdens de Departementsdag van Farmaceutische Wetenschappen. Professor Hans-Georg Eichler geeft op deze dag ook een lezing. Geïnteresseerden zijn welkom het evenement bij te wonen en kunnen zich opgeven bij Karin Hens. Alle activiteiten op deze dag vinden plaats in het David de Wiedgebouw.