Universiteit Utrecht leest Wij Slaven van Suriname

One Book One Campus

One Book One Campus is een jaarlijks lees-evenement van de Universiteit Utrecht. Dit jaar nodigen we iedereen op de universiteit uit om Wij Slaven van Suriname te lezen van de antikoloniale schrijver, dichter en activist Anton de Kom (1898-1945).

Koop nu je boek

Het boek Wij Slaven van Suriname is in het Nederlands en Engels te bestellen voor slechts € 7,50 in de UU-webshop. Daarna kun je je boek ophalen bij het afhaalpunt dat je aangeeft bij je bestelling. Op vertoon van je bevestigingsmail krijg je het boek mee.

One Book One Campus heeft als doel om ons begrip van de wereld en onszelf te vergroten door samen een goed boek te lezen. Via One Book One Campus kun je met anderen in gesprek gaan. One Book One Campus is een samenwerking tussen het programma Equality, Diversity & Inclusion en de Stuurgroep slavernijverleden en kolonialisme. Projectleider is dr. Agnes Andeweg.

Activiteiten in maart

In maart zijn er diverse activiteiten in het kader van One Book One Campus: meet & reads (Ned/Eng), een Cover to Cover avond van Studium Generale (18 maart), een workshop voor docenten i.s.m. CAT en de Anton de Kom-Universiteit, en een publieksavond met o.a. Dichteres des Vaderlands Babs Gons en schrijfster Karin Amatmoekrim in de Bibliotheek Neude (27 maart). Ook aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname, waarmee de Universiteit Utrecht een samenwerkingsverband heeft, worden activiteiten georganiseerd in het kader van One Book One Campus.

Houd deze website in de gaten voor updates!

Anton de Kom

Anton de Kom (ca. 1924)

Anton de Kom (1898-1945) was een Surinaamse anti-koloniale schrijver, activist en dichter. De Kom streed voor gelijke rechten voor arbeiders in Suriname. Vanwege dit werk werd hij door de koloniale machthebbers gearresteerd en verbannen naar Nederland. In de Tweede Wereldoorlog verzette hij zich tegen de nazi’s en werd opgepakt. Hij stierf in concentratiekamp Neuengamme. Zijn boek Wij Slaven van Suriname, de eerste geschiedenis van Suriname door een Surinaamse auteur, is een vlammende kritiek van drie eeuwen Nederlandse koloniale overheersing. In 2020 werd De Kom opgenomen in de Canon van Nederland. In 2023 kreeg Anton de Kom eerherstel en maakte de Nederlandse regering officieel excuses aan zijn erfgenamen.

Contact

Vragen of suggesties? Je kunt ons bereiken via onebookonecampus@uu.nl; volg One Book One Campus op social media via de onderstaande knoppen.